פוסט זה נכתב ביום שני, 16/2/09, 22:16
0 תגובות היו עליו בבלוג ב- cafe themarker – לא על הידע לבדו (אולי אתם תהיו הראשונים להגיב…)
היום יותר מתמיד חשוב שתהליכי ניהול הידע יהיו איכותיים ובעלי ערך משמעותי לארגון. מכיוון שבעידן המשבר אין לארגון זמן להשקיע בתהליכים אשר לא מביאים תועלת משמעותית.
אז רציתי לספר לכם על דוגמא לתהליך שנעשה באחד הארגונים הגדולים במשק, בעיקר כדי להבין שניהול אמיתי של ידע לא חייב לומר שמקימים פורטלים גדולים, ולא חייב להיות משהו שמוקצים לו משאבים אין סוף בארגון בתכניות עבודה לשלוש שנים.
למי שמעוניין, הרחבה בנושא של ידע סמוי בפוסט האינטראקציה שמוציאה את הידע .
אז הנה התהליך:
באותו ארגון מתקיים פורום דיון. יש קבוצה של מומחים אשר בסבב ביניהם עונים על השאלות שמופנות אליהם באמצעות הפורום.
תהליך לכידת הידע הסמוי נעשה על המידע שכבר נצבר בתוך הפורום.
לקחנו את כל השאלות והתשובות שנשאלו בפורום, עברנו עליהם, קראנו אותם ותיקפנו אותם.
לא להאמין כמה ידע ייחודי נאסף בתוך הפורום הזה. אילו נושאים מורכבים ופשוטים ניתנו להם מענה באמצעות שאלות שנשאלו.
את כל הידע הזה, לאחר תיקף ובדיקה ארגנו מחדש.
באמצעות חלק מהידע הרחבנו נושאים שקיימים, הרחבנו והוספנו דגשים חשובים למידע שכבר היה מאורגן.
חלק מהידע ראינו שכלל לא ניתן לו מענה משמעותי, ויצרנו מחדש את הידע הזה.
חלק אחר השארנו בפורמט של שאלות ותשובות, מכיוון שהוא כלל כל מיני מקרים חריגים שנכון יותר להציגם ככה.
לאחר מכן נעשה תהליך הטמעה – זה אולי הכי חשוב, כי לא מספיק שלוכדים את הידע ומארגנים אותו – אלה כדאי גם שיהיה מי שיקרא וישתמש בידע הזה….
בתהליך ההטמעה כל פעם נבחר נושא מסויים עליו נעשה דגש, נכתב אירוע מלמד קצר וכמובן נעשתה הפנייה לתכנים החדשים שנאספו.
כמה טיפים בפעילות כזו:
- חשוב לא ליצור מאגרי ידע כפולים – אם הידע קיים אז חשוב להוסיף לאותו הידע את השכבה החסרה.
- חלק מהידע ניתן לארגן בשאלות ותשובות – בעיקר אם זה ידע שיוצא מתוך שאלה, אבל הקפידו להקטין כפילויות.
- לאילו שמנהלים אתרי אינטרנט לכידה של ידע כזה יכול מאוד להעשיר את התכנים שבאתר שלכם, אז במקום להמציא את הגלגל מחדש – פשוט עשו שימוש חוזר בידע שכבר נאסף.
הבאתי לכם דוגמא קטנה לתהליך לכידה של ידע סמוי אשר אינו דורש משאבים רבים, אך מביא לארגון תועלות משמעותיות שניתן בימים קשים אילו להציג אותם ול"נפנף" בהם כדי למנוע קיצוץ של הפרויקטים.
הייתם מעורבים בתהליך לכידה של ידע סמוי?
ספרו לנו איך עשיתם זאת, ולא פחות חשוב איך שיווקתם את זה אחר כך בארגון.
כי בלי שיווק נכון של הידע – הוא לא עובר הלאה.