פוסט זה נכתב ביום שני, 17/12/07, 00:06
19 תגובות היו עליו בבלוג ב- cafe themarker – לא על הידע לבדו

אחד המקומות הראשונים שבהם נחשפתי לרעיון של שכבות– Layers      – היה בתוכנת ה-Photoshop    . שם ניתן לייצר כל אובייקט בתמונה בשכבה אחרת, מה שמאפשר גמישות רבה ביכולת להזיז שכבות ולעשות מניפולציות שונות על כל שכבה. בתוכנה, אני יכולה לבחור אילו שכבות להציג בכל שלב, ואיך לחבר בין השכבות השונות.

 הנה דוגמה: ''

 בעולם התוכנה יש אין ספור יישומים של שכבות:

 שכבות של GIS     – מערכות מידע גיאוגרפי – מערכת אשר מציגה שכבות מידע שונות שמחוברות יחדיו באמצעות מיקום גיאוגרפי ויוצרות תמונה שלמה של המציאות.   למשל אתר של EMAP     מציע להוסיף שכבות כגון בית מלון, מסעדות או תחנת דלק לשכבות של הכבישים וככה ליצור מפה דינאמית. לא רחוק היום בו נוכל באמצעות מערכות הניווט ברכב לראות לא רק את הכבישים והמיקום היחסי שלנו, אלה גם את מידת העומס על הכבישים בכל רגע נתון.

 שכבות של מבני נתונים – DATA BASE    . מערכות של מסדי נתונים משלבות שכבות מידע שונות, בעלות שדה מפתח משותף על מנת לאפשר יצירה של תמונה משולבת ומלאה המורכבת ממספר שכבות שונות. למשל כלים טכנווגיים מורכבים אשר מייצרים תמונה על הלקוח מתוך בסיסי נתונים. כלים  כגון BI      ו – DATWAREHOUSE     מאשפרות לשלב בין נתונים ממקורות שונים.

 יש גם שכבות של צבע על ציור השמן.

 המיוחד לעבודה עם שכבות

 שהשלם הוא יותר מסך כל חלקיו – חיבור השכבות השונות נותן לנו מידע חדש שלא היה נגיש לנו קודם – למשל תחשבו שבמהלך טיול באזור ים המלח אתם רוצים לעצור במסעדה טובה, אז אילו מסעדות קרובות אני יכולה למצוא באזור ים המלח.

 במורכבות משתקפת מציאות חדשה, כמו בציור השמן שילוב הצבעים נותן תמונה חדשה..

 אבל מה עם שכבות של ידע?

 בדוגמה של שעון הדופק שלא עוצר  ניתן להסתכל על שכבות של ידע שונות – הידע הפורמלי, הידע באינטראקציה, הטיפים – כל שכבות אילו יחד יצרו תמונה חדשה טובה יותר.

 בתהליכי ניהול ידע

אנו יכולים להציג את המידע השלם על המוצר – על ידי איסוף המידע על המוצר ממקורות שונים בארגון.

  •  המידע מהאינטרנט החיצוני – מידע המיועד ללקוחות
  • מצגות שיווקייות ודגשים למכירה – מידע לאנשי מכירות
  • דגשים לתפעול המוצר – מידע פנימי בחברה של צוותי תפעול או צוותים טכניים
  • נהלים, חומרי הדרכה וטיפים על המוצר.

 כל אילו יחד מאפשרים לנו להציג את שכבות הידע השונות של המוצר.

 בניהול ידע מטרתינו היא לאסוף את פיסות הידע השונות כדי לתת תמונה מלאה יותר על המתרחש.

 השלב הראשון הוא קודם כל לאסוף ולרכז את  הידע הפורמלי, הקיים והידוע.

השלב השני לארגן ולקטלג אותו מחדש.

אחר כך, נוכל על בסיס הידע הזה להתחיל לבנות את שכבות הידע הנוספות.

הידע המורכב יותר, הידע הנצבר מניסיון, הידע היוצא באינטראקציה, התובנות, הדברים שאני לא יודע או כן יודע.כל אילו יחד, מחוברים יצרו לנו תמונה חדשה.

תמונה אשר מבוססת על נתונים ממקורות שונים, כשאשר החיבור בין המקורות השונים הוא זה ש"עושה לנו שכל".

לחצו לקריאת 19 תגובות