הסיפור האישי שלי עם פאי, או איפ"א, התחיל כבר לפני מספר שנים. אני חברה באיפ"א – ארגון היועצים הארגוניים, כבר שנים רבות, ופעמים רבות היו לנו שיחות בנושא של קהילה, העמקת הקהילתיות ואיך מפתחים קהילה דינמית.
בשנת 2018, איפ"א יצאו למסע הגדרה מחודשת של הפעילות שלהם. בתוך התהליך הזה, התקבלו כמה החלטות מאוד מרכזיות וביניהם, לעבור מתפיסה של ארגון שמיועד רק עבור יועצים ארגוניים בעלי תואר שני עם התנסות בייעוץ, לרשת פתוחה של כל העוסקים בשינוי ובפיתוח ארגוני. בתוך התהליך האסטרטגי הזה, בהובלת איתן אור, הוחלט של שינוי שם הארגון ל-פאי – קהילה לשינוי ולפיתח ארגוני. השלב הבא במימוש החזון היה ליצור בית דיגיטלי חדש שיחליף את האתר הותיק.
איפ"א הייתה תמיד קהילה, קהילה של יועצים ארגוניים, ברובם עצמאיים אשר היו נפגשים באופן קבוע בכנס השנתי ובפעילויות הלמידה של איפ"א U. היו כמובן אתר ורשימת דיוור של כמה אלפי אנשים ואפילו דף פייסבוק.
אז נשאלת השאלה – האם באמת אפשר להעמיק את הקהילתיות של הרשת החברתית הזאת? מה צריך לקרות כדי שפאי תהיה באמת רשת חברתית של כל העוסקים בשינוי ארגוני?
בשאלות אלו עסקו צוותי השיווק והאסטרטגיה של פאי. המסקנה הייתה שכדי להקים קהילה או רשת אמיתית צריך הרבה יותר מאשר קבוצת פייסבוק. וככה התחיל המסע המשותף שלנו, עם קהילת פאי.
בחודש דצמבר 2018 נבחר הפתרון – רשת חברתית המבוססת על הפלטפורמה של igloo – חברה קנדית שמציעה סביבות עבודה דיגיטליות לארגונים, ומאפשרת גם להנגיש חלק מהתוכן לציבור הרחב. כלומר יש פה פתרון אשר מציע גם מקום סגור לחברי הקהילה וגם מקום פתוח שמחליף אתר אינטרנט, בו ניתן לשתף כל סוג של תוכן.
כאן אתם יכולים לקבל הצצה לחלקים שפתוחים לציבור הרחב:
דף הבית
איך הגענו לזה?
תהליך מובנה ומסודר שהובלנו הביא את פאי למצב שבו מרגע ההחלטה ללכת על הפתרון ועד שהושק, עברו 4 חודשים בלבד!
ההקמה של קהילת פאי
שלב ההקמה נמשך כחודש עד חודש וחצי. מכיוון שאנו משתמשים בתשתית בשלה (igloo), לא היינו צריכים להתחיל ולפתח שום דבר, רק לארגן את הדפים ואת הרכיבים. השיטה היא מאוד גמישה, ומבוססת על יישום רכיבים קיימים. למשל לוח אירועים מוכן, כל מה שצריך זה לבחור היכן למקם אותו ואיך אנו רוצים שהוא יוצג.. כנ"ל לגבי כל רכיב אחר.
כדי שהכל יהיה מאוד יפה ומעוצב, עבדנו עם מעצבת שיצרה את השפה העיצובית ואת כל התמונות, שגם אותן הטמענו בקלות.
האבנים המרכזיות של הקהילה מופיעים במרכז:
פיתוח למידה – זה אזור בו ניתן לצפות באירועי הלמידה של פאי, בתכנים ומצגות מתוך אירועי הלמידה (אזור זה סגור רק לחברי הקהילה) ויצרנו שם גם אזור שחברי הקהילה יכולים לשתף בבלוגים. יש פה שילוב של תוכן שאנו מזינים יחד עם תוכן של חברי הקהילה.
לתוך התבנית הללו התחלנו מהר מאוד להזין תוכן – מאמרים היו קיימים באתר של איפ"א פשוט העברנו אותם.
חומרי הלמידה – נשלחו במיילים למי שהשתתף בלבד אך היום הם זמינים דרך האתר לכל חברי הקהילה.
עבדנו בעבודה צמודה מאוד עם יוליה סרוסי, מנכל"ית פאי בארגון והבנייה של התוכן והתנסינו גם בהזנה של אירועים ומפגשי למידה.
ותוך כדי עשינו הרבה מאוד תיקונים קטנים של איך בדיוק אנו רוצים שהדפים יראו עד שהגענו לתוצר שהיה מתאים. זה היופי בסביבה של איגלו. לא צריך מסמך אפיון מקיף אשר כולל את הפונקציונליות של כל רכיב ורכיב, לא צריך לחשוב מראש מה יהיה אם… פשוט עושים משהו, אם סבבה, אחלה, אם לא אז יש הרבה דרכים לארגן את זה אחרת בתוך המערכת.
שיתופי פעולה והזדמנויות – המטרה היא שחברי הקהילה יכולים לשתף בכל מיני הזדמנויות שונות, ושיתופי פעולה. אז בחרנו ברכיב של פורום דיונים ויצרנו תבנית מאוד בסיסית כדי שכולם יזינו את המידע על ההזדמנות בקלות. אזור זה הוא פתוח רק לחברי הקהילה.
קהילות מדברות – אתר פאי הוא גג למספר קהילות. כאן ניתנת אפשרות לכל מנהל קהילה להגדיר איך תיראה הקהילה שלו ומה הפעילות שהוא רוצה שתתרחש בקהילה שלו. אזור זה הוא עדיין בהתהוות, הגמישות הקיימת מאפשרת לקהילות האלה לצמוח ולהשתנות בהתאם לפעילות שתהיה בהן. למשל, האם הם רוצים רק מקום לשיח כמו פייסבוק? אולי מקום לחדשות של הקהילה וליצירה של הזדמנויות שונות? אולי מאמרים ובלוגים? כל קהילה יכולה לבחור לעצמה מתוך מגוון האפשרויות איך היא רוצה לייצר את ההנעה והתנועה אצלה בקהילה. גם אזור זה פתוח רק לחברי הקהילה.
איתור מומחה – זה אחד מאבני היסוד של הקהילה – וגם של איפ"א – רשימה של כל היועצים הארגוניים, מובילי השינוי בארגונים. לכל חבר בקהילה יש דף של פרופיל אישי שבו הוא יכול לספר על המומחיות שלו. בנוסף, מומחים שמפרסמים תוכן או מגיבים לתוכן צוברים נקודות. נקודות אילו מייצרות עבורם את המוניטין הדיגיטלי.
הנה דוגמה לפרופיל של חבר קהילה
אז שלב ההקמה יחד עם גרעין תוכן ראשוני כולל מספר לא מבטל של שינויים ימינה ושמאלה של התפריטים, הדפים, הרכיבים בכל דף, וכמובן התכנים.
גרעין תוכן ראשוני והשקה שקטה
שלב גרעין התוכן הראשוני כלל העברה של כל התכנים שהיו חשובים לנו מהאתר הישן ביניהם כ- 60 מאמרים שפורסמו כבר. כל מאמר עלה עם קיטלוג מחודש של הנושאים. ככה למשל ניראה למאמר אחד:
העברנו גם סיכומי ישיבות של הנהלות ומידע כללי על פאי במסגרת של על הקהילה.
היה לנו מאוד חשוב שיהיה קל למצוא את המאמרים הללו אז מעבר לחיפוש מלא בכל תוכן האתר הוספנו גם חיפוש לפי מילות מפתח:
היה לנו חשוב מאוד לקבל מהר מאוד פידבקים מחברי הקהילה כדי שנוכל לדייק את המבנה, לכן התחלנו להזמין אנשים להצטרף עוד לפני שזה היה גמור ומושלם, להזמין אותם לתת הערות, להתנסות ולעדכן בהתאם.
באזור של שיח פאי התחלנו לייצר דיונים עם חברי הקהילה סביב פעילויות וחומרים שפורמסו. ממש כמו בפייסבוק גם כאן יש דרך להגיב ולשתף בקלות רבה.
ואז קיבלנו פייבדק מהמשתמשים שדף הבית לא מספיק ברור ומאורגן, אז בכמה דקות שינינו את כל המבנה של דף הבית כדי שיתאים לתכנים ופידבקים שמגיעים מהמשתמשים
השקה דיגיטלית של קהילת פאי
בשעה טובה, בדיוק 4 חודשים אחרי שהתחלנו, אנו כבר בשלים להציג את זה לכולם, תיכנו תהליך השקה אשר כולל שליחה של מספר טיזרים לחברי הקהילה, והם מצביעים ברגליים!
40% נרשמו בשבועיים הראשונים של ההשקה, חלק מהחברים חידשו פעילות, והשאר בדרך.
בהחלט עמדנו ביעדים שהוגדרו לתהליך ההשקה!
אנו ממשיכים במלוא המרץ להזמין אנשים חדשים ולתקשר את הפעילות המתקיימת באתר.
השקה דיגיטלית תמיד מעוררות שאלות – האם מספיק הגיעו ונרשמו? האם זה באמת נותן מענה? האם יתחילו להשתמש? מרבית האנשים שראו את הקהילה התלהבו ממנה מאוד, מהעיצוב המזמין, מהקלות של יצירת תוכן והנגישות. לכן אנו לא מסתפקים רק בהשקה דיגיטלית, אלה גם מציגים את האתר בכל אחד ממפגשי הלמידה של חברי הקהילה.
הדרך ליצירה של קהילה רק מתחילה, האתגר הגדול הוא באמת ייצר פה מקום שהוא חי, דינאמי ותוסס. קודם כל חשוב שאנשים יעדכנו את הפרופיל שלהם, יכתבו על עצמם. לאחר מכן אולי ישתפו באיזה מאמר או סיפור על פרויקט, יעלו שאלות לדיון ועוד. זה תהליך שיקח עוד זמן, כי תהליך צמיחה של קהילות הוא לא אירוע חד פעמים ניתן לקרוא עליו במאמר הזה
השקה בכנס פאי
השקה הגדולה תעשה בכנס השנתי של פאי, וזאת תהיה ההזדמנות שלנו באמת לדאוג שכולם יכנסו לתוך האתר, יחוו אותו, יתנסו בו ויהנו ממנו.
הטמעה ושינוי ההרגלים
שינוי ההרגלים הוא תהליך שייקח לנו עוד כחצי שנה לפחות להתחיל לראות אותו, לראות את האנשים מתחילים להעלות תכנים, מייצרים ביניהם אינטראקציות. יש לנו את כל התשתית עבור זה, ומחוייבות החברים לקחת חלק. מי ייתן ונמשיך לגדול ולצמוח.
אז תעקבו אחר קהילת פאי, ואם אתם מובילים שינויים בארגונים מזמינים אתכם גם להצטרף.
אז המון תודה לד"ר איתן אור, יו"ר פאי ומנכ"ל Tack , ליוליה סרוסי, מנכל"ית פאי, לצוות האסטרטגיה והשיווק של פאי על החזון והאפשרות להקים קהילה כזאת, על ההזדמנות ללכת לעשות שינוי עמוק ואמיתי בתוך ארגון שקיים כבר 30 שנה, ולהפוך אותו למשהו הרבה יותר צעיר, דינאמי ומתחדש. מי ייתן והחזון של כולנו יהפוך למציאות!
רוצים משהו כזה אצלכם בארגון? רק תגידו ונשמח לעזור!
מאמרים נוספים שאולי יעניינו אתכם:
מאמר – קהילות, קהילות, קהילות
חברת igloo software מציעה מוצרים לסביבות עבודה דיגיטליות בארגונים אשר מאפשרים לארגון לעבוד בקלות ובמהירות בכל התנאים ולמרות הגבלות התנועה וההסגר הביתי. סביבת העבודה של איגלו תורמת לשיפור חווית העובד, תקשורת ארגונית, שיתוף מידע, מסמכים חיים משותפים, פורומים בהם ניתן לרכז בקשות שונות שמגיעות מכל מיני מקומות בארגון. בקלות רבה מאוד ניתן להקים אזורי עבודה לצוותים שיכלו לעבוד יחד בלי צורך להפגש. אזורים לתקשורת עם הארגון, אזורים לעובדים חדשים ועוד מגוון פיתרונות קלים ומהירים ליישום בארגון.
זה הזמן להציע פתרונות יעילים לעובדים לעבודה מרחוק.
תוך זמן קצר נוכל להעמיד לרשות הארגון שלכם סביבת עבודה דיגיטלית שתאפשר לכם לעבוד יחד בצורה נוחה ומשמעותית.
צרו איתנו קשר לשיחה טלפנית
קיראו מאמרים וכתבות בנושא איגלו
מה התחדש בעולם העבודה הדיגיטלית – רשמים מכנס בארה"ב
את ראש השנה ביליתי בכנס בנושא של סביבות עבודה דיגיטליות בארגונים. הכנס התקיים ב- San Antonio – Texas במהלך הכנס היו הרבה מאוד מרצים מעניינים, מובילי דעה בתחום של מחוברות ארגונית ושוק העבודה העתידי, סיפורים [...]
מחוברות עובדים היא מפתח להצלחה ארגונית
נקודות מרכזיות מתוך הרצאה של Jill Christensen, מומחית בנושא מחוברות עובדים מחברת הספר: If Not You, Who? Cracking the Code of Employee Disengagement (Second Edition) Paperback – January 2, 2017 הרצאה זאת ניתנה במסגרת כנס Digital [...]
סרטון – איך תקשורת דיגיטלית דו כיוונית מביאה ערך לארגון
בכנס של HRUS ביוני 2017 הרצאתי בנושא תקשורת דיגיטלית דו כיוונית בארגון. ההרצאה מציגה 4 שימושים מרכזיים לסביבות עבודה דיגיטליות בארגון, ומראה את הערך שארגון מקבל מבחינת חווית עובד, מחוברות עובדים, שיפור והתייעלות של תהליכים [...]
איפה באמת האתגר על הטמעה ויצירת שינוי התנהגות
בשנים האחרונות אני עובדת עם מוצרים שקל מאוד להשתמש בהם. העולם שלנו השתנה והיום כל אחד עם קצת ידע טכני יכול להקים לעצמו סביבת עבודה דיגיטלית. אחד הלקוחות שלי אמר על המוצרים שאני עובדת איתם, [...]
סביבת עבודה דיגיטלית לצוות
איך להתמודד עם גודש של משימות ושל מידע האם קרה לך שביקשו ממך להוביל פרויקט חדש? קיבלת הזמנה להצטרף לקבוצת עבודה, פרויקט או וועדת היגוי בנושא מסוים? מה עכשיו? איך אפשר לתכנן ולהיערך בלי לאבד [...]
קליטת עובד חדש או סוציאליזציה ארגונית – onboarding
הרבה נכתב ונאמר על החשיבות של קליטה טובה של עובדים חדשים בארגון והקשר להשתלבות שלהם בארגון, בתרבות הארגונית וביצירת תחושת שייכות ותחושת ביטחון. פעמים רבות כאשר מדברים על תהליך קליטת עובד מדובר על הימים הראשונים [...]
בוא נעשה פסח בסביבות העבודה הדיגיטלית בארגון
אחד הדברים שמאפיינים את התקופה הזו של פסח היא הצורך לשנות, להתחדש לרענן. להוציא החוצה את כל הדברים הישנים שכבר לא נגענו בהם שנה שלמה, לעשות ניקיון יסודי לקראת הקיץ שמגיע עלינו. השנה, בחרתי לעשות [...]
איך לתעל את חכמת ההמונים לתועלת הארגון?
המושג חוכמת ההמונים הפך בשנים האחרונות לשם נרדף לידע שניתן לקבל מקבוצה. חוכמת ההמונים באה לידי ביטוי בוויקיפדיה, באתרים כגון tripadvisor, stackoverfolw בכל רשת האינטרנט, בקבוצות פייסבוק וווצאפ. נשאלת השאלה איך אנו לוקחים את היופי [...]