Jacob Morgan כותב, מראיין ומרצה בנושא של חווית עובד בארגונים, מציין את 12 התכונות החשובות לנו בתור עובדים במאה ה- 21:
Collaboration
היכולת לעבוד יחד בצורה שיתופית עם אנשים שונים שיכול להיות שאפילו לא פגשנו בהם מעולם, בעולם העבודה העתידי, חלק ניכר מהעבודה מתבצעת בכלים דיגיטליים מתקדמים. סביבות עבודה שיתופיות, שיחות וידיאו, תקשורת דיגיטלית. חשוב מאוד שנדע איך לעבוד בצורה שיתופית ומכבדת בכלים אלו.
לאן זה לוקח אותי?
ברמה האישית, התחברתי כמעט לכל הנקודות באופן אישי . האם זה אומר שאני מתאימה לשוק העבודה העתידי יותר מאשר זה של אתמול? או שאולי מה שמוצג פה הוא כבר רלוונטי היום?
Communication
ללמוד לייצר תקשורת אפקטיבית במגוון כלים שמרביתם דיגיטליים –אנו חיים בעולם עם המון כלים דיגיטליים (ווצאפ, מיילים, שיחות ועידה, טלפונים, סנפצ'ט, פייסבוק ועוד. .. בעולם כזה חשוב לדעת איך להעביר מסרים בצורה נכונה ויעילה ובאילו ערוצים לבחור כדי שהמסר לא ילך לאיבוד ברעש הקיים כתוצאה מריבוי הכלים השונים.
לאן זה לוקח אותי?
לנקודות שעוסקות בנושא ל collaboration, communication וכל התחום של כלים דיגיטליים, אלו בדיוק הנושאים שגם אני מאמינה בהם, מנסה לקדם את הרעיונות הללו בארגונים איתם אני עובדת. כלים קלים ופשוטים לתוך הארגון שיאפשרו לידע ולתקשורת בתוך הארגון לזרום בצורה קלה ומהירה, אני מאוד מאמינה בזה. ההתפתחות שלנו בעולם של ניהול הידע הוא מהמקום של ה"ניהול" למקום שמאפשר זרימה של תקשורת דו כיוונית, ומאפשר להביא את חוכמת ההמונים לתוך הידע של הארגון.
אז אני מאמינה בזה ברמה האידיאולוגית, מקווה שאנשים שאני עובדת איתם גם רואים אותי מיישמת את זה ברמה המעשית :-P
Service Oriented
שנים כבר מדברים על החשיבות של שירות ללקוח, כאן מדובר על מתן שירות לכולם, ג'ייקוב אומר שאנו צריכים לחשוב על כך שתפקידנו הוא לעזור לאחרים ולתת שירות לאחרים יותר מכל דבר אחר. זה מחלחל בחיים הפרטיים ובחיי העבודה. הוא מוסיף שאם אנשים שיהיו מכווני שירות לכולם, בעלי תכונות של חונך ומדריך, אחרים ירצו לעבוד עבורם בכייף.
לאן זה לוקח אותי?
גם לנושא של מתן שירות אני מחברת מאוד, אני דואגת ללמד את הלקוחות שלי לעבוד לבד. מבחינה עסקית, יש כאן פגיעה מובנית ב"ביזנס" כי אני לא מייצרת "תלות" של הלקוח בנו, אבל אני באמת מאמינה בכל ליבי שהתפקיד שלי הוא להעביר את הידע שיש לי לאחר, ולאפשר לו להתפתח ולצמוח ולא לייצר תלות. מאמינה בכל ליבי שלקוח מרוצה אחד יביא את הבא אחריו וכך הגלגל ימשיך להסתובב. כן, זה לא גישה מקובלת, הרבה ספקים של ארגונים דואגים לשמור משהו אצלם כדי שהארגון יהיה חייב אותם. אולי הם יצליחו עסקית יותר ממני, וייצרו יותר תלות בלקוח, אך אני באמת מאמינה שבעולם של מחר זה כבר לא יעבוד.
Think Like an Entrepreneur
לחשוב כיזם. ג'ייקוב מתאר מצב בו בארגונים רבים כאשר הם מתמודדים עם בעיה שיש למצוא לה פתרון, העובדים שואלים את עצמם האם יש לנו את הסמכות / תקציב / יכולת לעשות משהו. כאן הכוונה היא ליזום פעילויות ודרכים חדשות לפתרון בעיות מחוץ לקופסא. להיות חדשן לחשוב על פתרונות יצירתיים לבעיות בארגון.
לאן זה לוקח אותי?
חשיבה יזמית – טוב זה בטוח אני, כבר שנים אומרים לי כל הזמן שאני יזמית, גם כשהייתי בתפקידים שבהם החלק של הייזום היה קטן יותר, אני תמיד יזמתי. לגבי הגישה של Jacob, אני חשובת שבמדינת ישראל, אחוז היזמים הוא גדול משמעותית מאשר במדינות כמו ארה"ב כאן כולנו מנסים כל הזמן לחשוב מחוץ לקופסא – זה המוח היהודי שממציא לנו פטנטים. אולי תכונה זו היא באמת זאת שעושה את ישראל למרות גודלה הקטן למדינה ממנה יוצאת המון חדשנות.
Accountability and Speaking up
לקחת אחריות על התוצאות של העבודה שלכם. בעולם החדש לא תמיד יהיה מנהל שעומד מעל הראש ואומר מה לעשות, חשוב מאוד שלעובדים תהיה מוטיבציה פנימית לקדם דברים. יכולת לעצב את החוויות שלכם בעבודה, ולהשפיע על מה שנעשה בארגון שלהם. Jacob לוקח את זה צעד נוסף ואומר שבמקום לקטר על הארגון העובדים צריכים לחשוב חיובית ולראות מה ניתן לקדם ואיך ניתן לשפר את הארגון.
לאן זה לוקח אותי?
יש בארגון כל מיני סוגים של אנשים, יש הרבה שבאים לעבודה – לעשות מה שאומרים להם, בצורה טובה אך לא מעבר. יש כאלה שבאים בשביל להזיז הרים וגבעות. מנהלים שלי לאורך השנים אמרו לי לא פעם שאני מייצרת עבורם עבודה, במקום שהם יגידו לי מה לעשות, אני יוזמת ועושה לפני שמבקשים ממני – האם זו תכונה של שוק עבודה עתידי?
Being Friends with Technology
להתיידד עם טכנולוגיות חדשות. יש הרבה אנשים שלא אוהבים ללמוד כלים חדשים. מורגן מביא לדוגמא מצוינות של משחקי שח – כאשר מחשבים התחילו לשחק שח, היה חשש שאנשים יפסיקו לשחק שח, ומה שקרה הוא בדיוק ההפך, יותר ויותר אנשים משחקים שח, גם מול מחשב, ומשפרים את המיומנות שלהם במשחק מול מחשב. דברים דומים יקרו התחומים נוספים של טכנולוגיה כמו בינה מלאכותית AI ועוד. לכן חשוב לנו לאמץ להתיידד עם השינויים הטכנולוגים ולאמץ אותם.
לאן זה לוקח אותי?
את התכונה להיות חבר של הטכנולוגיה אני מאוד אוהבת. כשאני מסתכלת על עצמי, אך גם על האחרים, הקשר שלנו עם המחשב והטלפון הוא קשר רגשי חזק, הוא משמעותי בחיים והכי קל לראות זאת כשקורה אסון. כשהטלפון נאבד, המחשב קורס איך אנו אבודים בלי כל הדברים שהם כל כך חשובים לנו. אני אוהבת טכנולוגיה ומאז ומעולם יש לי זיכרון צילומי שמאפשר לי לזכור תפריטים בעל פה ונהנית להסביר לאחרים איך למוצא את מה שהם מחפשים, הרי הכל כבר כתוב, רק צריך לדעת להגיע למקום הנכון בקלות.
Learning to learn
מוסדות אקדמיים או ארגונים לא ילמדו אתכם את מה שאתם צריכים כדי להצליח בעבודה, כאדם אתה צריך לדואג ללמידה שלך וללמוד על הדרך תוך כדי הליכה כל הזמן.
לאן זה לוקח אותי?
את האמירה הזאת אני מקבלת ולא מקבלת. האקדמיה לא מכשירה לתפקיד מסוים אך היא כן מייצרת עבורנו משקפיים, נקודת מבט שדרכה אנו בוחנים את העולם. אין ספק שבחיי היום יום צריך גם מיומנות אחרות רבות שנלמדות על הדרך. כל עולם ניהול הידע, שבו גדלתי מבוסס על זה שידע נצבר מניסיון תוך כדי עבודה. יש המון המון ידע שנצבר במהלך החיים ואנו כל הזמן ממשיכים ללמוד כל יום דברים חדשים. פעם הייתי אומרת שהלוואי וכל יום אלמד משהו חדש. :-P
Growth mind set
הרבה אנשים מרגישים תקועים בעיקר בתוך הארגון, לצאת מנקודת מבט תקועה ולהבין כי התפקיד שלך זה לגדול ולהשתפר כל הזמן, אתה צריך להיות כמו אפליקציה שכל הזמן מוציאה יכולות חדשות.
לאן זה לוקח אותי?
אהבתי מאוד את הדימוי של מורגן שאנחנו כמו אפליקציה עם פייצ'רים חדשים כל הזמן. החיבור שהוא עושה בין אנשים וטכנולוגיה מדליקה אותי. אך כמו שאמרו לי באחת מחברות התוכנה שעבדתי בה "הקוד שלנו הוא כמו ספגטי, כבר עבר כל כך הרבה שינויים ושיפורים שצריך מאוד להזהיר.." בעולם התוכנה לפעמים עוד אפשר לעשות refresh ולהתחיל לכתוב הכל בשפה חדשה, אם רק היה אפשר לעשות זאת גם בחיים האמתיים אולי היינו מצליחים להתנתק מהמשקעים של הילדות שלנו ולצמוח יותר בקלות.
Disconnecting
הדבר הראשון והאחרון שאנו עושים ביום זה לבדוק את הטלפון שלנו. אנחנו כל הזמן מחוברים – במהלך ארוחה, בכל רגע פנוי ולא פנוי. אך חשוב מאוד בשבילנו ללמוד להתנתק מהטכנולוגיה. הוא אומר משפט נהדר "connectivity is not availability". מכירים את האנשים הללו שנופלים ברחוב כי הסתכלו על הטלפון? אנו חייבים ללמוד להתנתק, ולהתמקד בחיים האמתיים בקשרים בין אנשים.
לאן זה לוקח אותי?
כל כך נכון… אני חושבת על כל אותם ארוחות ערב שאני מתווכחת עם הילדים שלי ובעלי – שימו את הטלפון בצד. תאכלו, תהיו אתנו, בוא נדבר קצת ואל תעשו משהו אחר תוך כדי. בעולם של היום אנחנו עושים שלושה דברים יחד כל הזמן, ולצערי לא תמיד זה עובד. זה לא נכון להשכיב את הילד לישון תוך כדי שיחה בטלפון או קריאת מיילים. זאת מחלה שכולנו חולים בה. אולי שווה להסתכל על זה לרגע קט?
Learning to say NO
אם כולם כל הזמן מבקשים ממך דברים, מנהלים, חברים, בני זוג.. אי אפשר יהיה לעשות את כל הדברים האלה יחד ולכן חשוב לדעת לומר לא בצורה מכובדת.
לאן זה לוקח אותי?
הנקודה הזו במבט ראשון סותרת את הנקודה השלישית. לתת שירות טוב. אך במבט שני, ברור לנו שהכוונה היא לשים גבולות בצורה מכבדת, אסרטיבית. לא בכעס, כן בהקשבה.
Self-awareness
מודעות למה אני מרגיש, חושב, מה היתרונות והחסרונות שלי. אם אדע יותר על עצמי, אוכל לעשות כל מה שנעשה בצורה הרבה יותר מקצועית. הרבה אנשים פשוט מתנהלים בחיים הללו. יש אנשים רבים שלא עסוקים כל הזמן בשאלות בסיסיות כמו במה אני טוב ונכון.
לאן זה לוקח אותי?
מודעות עצמית הוא תהליך שנמשך כל החיים, ככל שאנו מתבגרים המודעות שלנו למה אנו אומרים לאחר רק הולכת וגודלת. גם אני כמו רבים אחרים עוד שואלת את עצמי מה אני יעשה כשאהיה גדולה J אבל כשאני מסתכלת על הדור הצעיר, אני מאמינה שהילדים של היום גדלים עם יותר מודעות למה נכון עבורם מאשר אנו גדלנו עליה.
Empathy
לשים את עצמך בנקודת המבט של האחר. ארגונים (בעיקר בארה"ב) פיתחו מימניות גדולה בסימפטיה לאחר, להבין את הקושי והאתגרים אך לא באמת עושים זאת בצורה אמפטית אשר לוקחת בחשבון את נקודת המבט של האחר. אנו עובדים עם אנשים, ולכן חשוב מאוד לדעת להבין את נקודת המבט של האחר. זה חשוב בניהול והובלה וגם בעבודת צוות.
לאן זה לוקח אותי?
זה אתגר גדול מאוד!! אם רק נוכל לשפר את השריר הזה, יהיה לכולנו הרבה יותר נעים בחיים האלה.
אני אהבתי מאוד את התובנות שלו.
אם אתם רוצים לראות את הסרטון המלא – 15 דקות, לחצו על הקישור כאן.