אחד הדברים שנוטים להפריע, ולעתים אף ליצור תחושה של משבר כאשר מנחים פעילות, מובילים פרויקט או בודקים מוצר חדש, הוא לשמוע התנגדויות קולניות. גם כאשר מצפים להתנגדויות, הן לא נעימות. הן יכולות ליצור באופן טבעי תחושה של לחץ או פשוט להכעיס. הן יכולות ליצור תחושה שמשהו לא בסדר, שעשינו משהו לא נכון, אבל למעשה, התנגדויות לכל תהליך התפתחות, העשרה או שינוי הן צפויות מאוד וטבעיות ויש להן ערך רב בשבילנו.
מדוע יש התנגדויות
הרי למעט קבוצות מלוכדות של אידאולוגים חדורי מטרה משותפת החותרים בסינרגיה מושלמת לעבר אותו יעד, ברוב ההתארגנויות האנושיות – החל מקהילות קטנות ועד לתאגידי ענק, יש מגוון של דעות, צרכים ואינטרסים. ארגונים הם מערכות מורכבות מאוד. יש בהם מארג של תהליכים וישנם גורמים רבים מאוד שפועלים בכיוונים שונים. ישנם גם הרגלים שהשתרשו, יש עומסים ואתגרים, יש אינטרסים רבים ומגוונים ולעיתים קרובות גם מנוגדים. והחשוב ביותר, תהליכים בתוך ארגונים מונעים פעמים רבות מנקודות מבט רגשיות וסובייקטיביות ולא מתוך שיקולים אובייקטיביים ובעלי ביסוס הגיוני ומנומק. ארגונים אינם מערכות יעילות ומושלמות. אלו מערכות אנושיות ולכן הפסיכולוגיה האישית והארגונית היא בעלת תפקיד מפתח בכל מה שמתרחש בתוך הארגון ובממשקים החיצוניים.
לכן, בכל קהל שיש בו דעות שונות ואינטרסים שונים, צפוי שיהיו התנגדויות. גם ברמה של ישיבה בנושא של פרויקט, ברשימת תפוצה של אימייל, בקרב משתתפים בסדנה או בהרצאה ובוודאי שברמה מחלקתית או ארגונית.
אז מה כבר יכול להיות טוב כשמתנגדים לנו
המצב הגרוע ביותר, הוא למעשה זה שבו לא שומעים התנגדויות וזה שבו לא נוצרים עימותים או דיונים נוקבים. כי מצב זה מעיד על אדישות, חוסר עניין או על כך שהמהלך שאתם מניעים לא נחשב כלל בעל ערך והשפעה ששווה בכלל להתנגד לו. אפשר פשוט להתעלם. הבעה של התנגדות מראה שלמהלך שלכם יש חשיבות והשפעה, שהוא מהלך אמיתי שיכול ליצור שינוי ושהוא מספיק חזק כדי שיגרום להתנגדות. מייקל מתיוס, שהיה סמנכ"ל השיווק הגלובלי באמדוקס לפני כ-10 שנים, היה אומר לנו בעת שניהלנו פרויקט מסוים, שאם הוא לא שומע התנגדויות ושאם אין תלונות על הפרויקט, אז משהו לא בסדר. אם אין התנגדויות קולניות אז כנראה שאנחנו לא מחדשים מספיק או לא יוצרים ערך אמיתי. הרי אי אפשר לרצות את כולם. התנגדות פירושה שאנו יוצרים שינוי בעל ערך אמיתי ושהגענו לעומק מספיק משמעותי כדי שהפרויקט ימשוך תשומת לב. כלומר – קיבלנו התנגדויות – סימן שהצלחנו.
התנגדות פירושה תשומת לב ולכן הדרך הטובה ביותר להתייחס אליה היא קודם כל להקשיב ולנסות להבין את השיקולים הרגשיים והפסיכולוגיים שעומדים מאחורי ההתנגדות. לא צריך לנסות לעצור את ההתנגדות. זה רק יכול לגרום לתוצאה הפוכה מהרצוי. להיפך, לאפשר לה להתבטא, להקשיב בסבלנות ולהבין את הצורך או המניע שעומד מאחוריה. לעולם לא לענות על התנגדות או הפרעה באמצעות כעס, תחושת עלבון או רצון להעניש את המפריעים למהלך. יחס שלילי רק יעצים את התהודה להתנגדות עצמה ויחזק אותה. לכן חשוב להתייחס בדרך חיובית ולענות באופן שייתן תשובה אמיתית לצורך או למניע של המתנגדים.
האתגר הגדול והמכשול הגדול ביותר הינו היעדר תקשורת. תקשורת דו או רב כיוונית הנה בעלת ערך רב מאוד להצלחת המיזם שלנו. חשוב ליצור את ההזדמנויות לשיחה. בשיחות, אפשר להבין צרכים, להציג יתרונות והזדמנויות, לגשר על פערים, לבנות אמון, להלהיב.
להפוך התנגדות להזדמנות
לכן התנגדויות הן הזדמנות מצוינת. הן כלי חשוב בשבילנו. חשוב להפוך התנגדויות סמויות לגלויות. התנגדויות מספקות תובנות, מאירות היבטים שונים ואף מאפשרות להעלות רעיונות נוספים. התנגדות יכולה להיות צינית, עוקצנית ואף בוטה. היא יכולה להתבטא בשפת גוף, במבט או בתגובה קולנית. היא יכולה להיות רפה – מלמול בקהל או פליטת פה, או חזקה – "הפרויקט הזה שלכם לא יעבור", "אנחנו לא מוכנים". לא קל להתגבר על התנגדויות אבל יש דרכים לענות עליהן. חשוב מאוד לשמוע ולזהות אותן, ואז לפעול כדי לתת להם מענה ואולי גם כדי לנצל אותן כדי להוסיף נדבך נוסף למיזם שלנו, להעשיר אותו ובדרך להפוך את המתנגדים, לשותפים ולתומכים.