העולם שלנו השתנה בחצי שנה האחרונה, כולנו עברנו להיות הרבה יותר דיגיטליים ולמדנו שניתן בעצם לעשות כמעט הכל גם כאשר אנו שומרים על מרחק פיזי.
פתאום כבר ברור לנו הרבה יותר שהממד הדיגיטלי והממד הפיזי משלימים אחד את השני – חיים בטוב יחד ומתערבבים. לכל קהילה / קבוצה / ארגון חשוב שיהיה ממד פיזי של מפגשים אשר מייצרים את הדבק והמחוברות בין האנשים אבל כשלא ניתן לקיים מפגשים, יש לנו את הממד הדיגיטלי המשלים שלו. הממד הדיגיטלי משלים את הממד הפיזי ומאפשר לנו להיות בתקשורת קבועה ושוטפת.
לא כל מה שקורה בממד הפיזי קורה גם בדיגיטלי בדיוק באותו האופן, יש איזה טוויסט קטן שיש לעשות במעבר הזה בין הפיזי לדיגיטלי. כולנו חווינו את זה בחצי שנה האחרונה, למדנו שניתן לקיים שיחות בזום, אבל כאשר מעבירים מפגש של שלוש שעות פיזיות למפגש בזום למשל חשוב מאוד לקצר אותו. לאנשים אין סבלנות לשבת 3 שלוש שעות מול המחשב, ואין את הפטפוטים האלה באמצע. למדנו להיות הרבה יותר ממוקדים, ברורים במסר שלנו כי אחרת זה פחות עובר טוב במדד הדיגיטלי, ואנו מאבדים את האנשים שלנו.
בעולם שלפני 2020, מוביל קהילה היה האדם המרכזי שנמצא בקשר עם הקהילה, יוזם פעילויות ומפגשים, מכיר את כולם ומהווה את אחד הצירים המרכזיים של הקבוצה או הקהילה.
ועכשיו הגיע העולם החדש
העולם שמחייב את מוביל הקהילה, ואת כולנו בעצם, לעבור להתנהל הרבה יותר בממד הדיגיטלי.
אז מה הם היכולות והכישורים אשר נדרשים ממני בעולם הדיגיטלי?
האם אני יכול לקחת מישהו שיעשה את העבודה בשבילי בממד הדיגיטלי או שהנוכחות שלי שם היא קריטית?
השאלה הזאת קצת מזכירה לי את תפקיד המזכיר/ה או עוזר/ת אדמיניסטרטיבי/ת.
לפני עידן המחשבים, המזכיר/ה הייתה מדפיסה את המכתבים במכונת כתיבה, ורק לה הייתה את המיומנות לעשות זאת ללא טעויות. היא הייתה שולחת את המכתבים, נותנת את המענה.
אבל מה קורה בשנים האחרונות?
הצורך ב "כתיבת מכתבים" השתנה לחלוטין, עברנו לעבודה עם מיילים, ואז כל אחד מנהל את המכתבים שלו, ומרבית הפגישות אנו מתאמים לבד. רק כאשר יש פגישות מורכבות עם הרבה אנשים נעזר בשירותים אדמיניסטרטיביים.
מה קורה לנו היום בעידן של קהילות דיגיטליות?
האם אנו באמת יכולים להחזיק אנשים שיעשו עבורנו את העבודה בממד הדיגיטלי? או שאנו צריכים ללמוד את הכישורים החדשים הנדרשים כדי להעביר את המסרים שלנו בתוך המדיה הדיגיטלית בצורה מדויקת?
בקורונה גילנו שניתן להעביר את הפגישות שלנו לפגישות וירטואליות ועכשיו הזמן להתקדם לשלב הבא – להעביר את התקשורת שלנו לדיגיטלי. לעשות עוד קפיצת מדרגה ביכולות שלנו של העברת מסרים, תקשורת ובעיקר תקשורת דו כיוונית דיגיטלית.
בחודשים האחרונים יצא לי לוות לא מעט אנשים שעשו את הצעדים הראשונים שלהם במדיה הדיגיטלית, התחילו לכתוב פוסטים, לפרסם ולייצר הרבה יותר תוכן דיגיטלי.
אז מה התפקיד של מנהל קהילה דיגיטלי?
אז הנה זה בא – סל המיומנויות הנדרשות למנהל קהילה דיגיטלי, אבל זה לא רק למנהל קהילה, זה בעצם לכל מי שעובד במדיה הדיגיטלית ורוצה לשמור על הקשר עם אנשים באמצעות המדיה הזאת.
סל הכישורים מבוסס על מודל של חברת Community RoundTable גוף אמריקאי שכבר שנים רבות מלווה ארגונים בהקמה של הקהילות דיגיטלית סל הכישורים הזה כולל מימוניות כגון:
כישורים אסטרטגיים
אחד הדברים החשובים בניהול של קהילה זה לדעת לאן רוצים להגיע, ולכן חשוב מאוד שלמנהל הקהילה תהיה יכולת תכנן, להוביל ולחשוב על השלבים הבאים בפתיחה וצמיחה של הקהילה. לבנות תכנית עבודה, לגבש אסטרטגיה, לבנות תהליכים ולהניע לפעולה. וכמובן למדוד את ההצלחה של הפעילות של הקהילה. קהילה היא דבר דינאמי שמשתנה ואנו צריכים להתאים ולדייק את הדברים שעולים במהלך חיי הקהילה כדי להגדיל ולהצמיח אותה לאורך זמן, ולהפוך אותה לקהילה המביאה ערך.
כישורים עסקיים
כאשר אנו מובילים קהילה אנו צריכים לדעת איך להתמודד עם תקציב, לנהל צוות אשר מפעיל את הקהילה, לתקשר ולדבר על הקהילה, להסביר את הערך שלה, להזמין חברים חדשים, לעודד חברים, לקדם את הקהילה וגם לייצר כללים, נורמות וגבולות לפיהן הקהילה עובדת כדי לעושת תיאום ציפיות עם החברים ולהגדיר את המסגרת והגבולות.
מיומנויות תוכן
במדיה הדיגיטלית אנו צריכים ללמוד לכתוב תכנים, אבל רק כתיבה ממש לא מספיק, וידיאו, תמונה, עיצוב הפכו להיות חלק מהדרך שבא אנו מגישים תכנים דיגיטליים, לכן מנהל הקהילה חשוב שילמד לפתח מימניות של כתיבת תוכן, ייצור של סרטוני וידיאו קצרים והכנה של תמונות. בנוסף הפקה של אירועים דיגיטליים וובינרים ומפגשים של חברי הקהילה. נושא נוסף חשוב הוא לדעת לקדם את הפעילות ברשתות החברתיות ובגוגל כדי להביא עוד חברים לקהילה. כל אלו יחד סל מימניות תוכן.
כישורים טכניים
כאן נדרש גם ידע טכני בסיסי בפעול של הכלים הדיגיטלים (כמה מכם למדו לשים רקע וירטואלי בזום 😊 ) חשוב מאוד לדעת לעבוד נכון עם הכלים הדיגיטליים, לדעת לתפעל אותם בצורה טובה ובמידת הצורך גם לפתח עליהם יכולות חדשות. תחום נוסף חשוב הוא מתן מענה טכני למשתמשים, לתת למשתמשים כלים כדי שיכלו להשתמש בקלות בקהילה.
יצירת מחוברות
בקהילה המפתח זה האנשים. וכאן אחד האתגרים הגדולים, איך לייצר את הדבק הזה בין האנשים, איך לגרום שהם יקראו את מה שאנו כותבים, איך להניע אתם לפעולה, איך לייצר את ההתנהגות הרצויה שרוצים שיתקיים. המפתח לקהילות הוא הקשרים בין האנשים, ככל שאנו מצליחים לחזק את הקשרים בין האנשים, לחזק את המחוברות של האנשים. המחוברות קשורה גם לערך שמקבלים מהקהילה וגם ליכולת למדוד את הערך שמקבלים.
להיות מנהל קהילה זה תפקיד שדורש הרבה מאוד כישורים מגוונים, זה תפקיד של העולם החדש שמצריך סל שלם של כישורים ומיומנויות. יכול להיות שאת רובם כבר יש לכם, יכול להיות שחלקם תלמדו או תעזרו באחרים כדי לממש אותם, אך בכל מקרה, שווה להבין ולהסתכל עליהם יותר לעומק.