כשבאתי לענות על השאלה מה הם המגמות לשנת 2024 יצאתי ללמוד מה כותבים טובי המומחים בעולם בתחום של קהילות לגבי המגמות של קהילות לשנת 2024, אז מביאה לכם סיכום של כמה וכמה מקורות אשר מדברים אל מגמות אלו.

אני חושבת שעבורנו בישראל, השנה הזאת תהיה עוד יותר משמעותית. אירועי ה- 7 באוקטובר, מצב המלחמה בו אנו נמצאים כבר כמעט 3 חודשים רק חידדו לנו את הכוח של הקהילה, את הכוח שלנו כעם לקום ולהתאגד יחד, להשפיע, לעזור אחד לשני ולקדם מטרות שעיקרן הן התמודדות ואולי גם בעתיד התאוששות ממצב הטראומה אותה אנו חווים. לא חושבת שהמומחים העולמיים בנושא של קהילות יכולים להבין את המשמעויות האלה, ובסוף אתייחס אליהם יותר.

כמה דברים שלמדנו מתוך המומחים:

שלושה נושאים מרכזיים

  • קהילות הופכות להיות מוטמעות יותר באסטרטגיות הצמיחה והשיווק של ארגונים. חברות משקיעות יותר בבניית קהילות כדי לתמוך בשיווק, גיוס לקוחות, פיתוח מוצרים ונאמנות לקוחות.
  • תהיה התמקדות רבה יותר במרחבי קהילות מקוונות גדולות פחות, ממוקדות ופרטיות, מכיוון שקהילות גדולות הופכות פחות אישיות. קהילות קטנות יותר מאפשרות יצירת אמון, קשרים והתאמה אישית רבה יותר.
  • יעשה שימוש הולך וגובר בבינה מלאכותית ומודלים גנרטיביים כדי לשפר חוויות קהילה באמצעות התאמה אישית, אוטומציה, ניהול תוכן ופורמטים חדשים של אינטראקציה.

פירוט של המגמות המרכזיות בעולם של קהילות לשנת 2024

קהילה כאסטרטגיית צמיחה מרכזית – Go-To-Market בהובלת השיווק: חברות יאיצו בניית קהילות כדי להניע שיווק, להשיג תובנות לקוח, להגדיל תמיכה ונאמנות.

קהילות הן מקום בו אנו יכולים לחזק את הקשרים שלנו עם הלקוחות. קהילה היא הרבה מעבר לנוכחות הדיגיטלית של הארגון ברשתות החברתיות. היתרון המרכזי של הקהילות היא ביכולת שלה לייצר מחוברות גדולה יותר עם הלקוחות. מקום בו לקוחות מרוצים יכולים להיות פעילים, להמליץ על החברה ולהיות השגירים של החברה. כל אלו הם מנועי צמחיה גדולים מאוד עבור הארגון.

קהילה היא מקום בו הארגון יכול להבין את השוק שהוא פועל בתוכו, ולהבין יותר את הצרכים של הלקוחות שלו. זה מקום ניתן לתת במה ללקוחות לדבר על הארגון ולייצר קשרים עם אנשים אחרים.

קהילה היא מקום אשר שם דגש על אנשים, לא על כלים

קהילה היא מקום בו שמים דגש על שיח ולא על שליטה

קהילה היא מקום שיכול לעודד חדשנות של מוצרים ושירותים שיובילו ללקוחות מרוצים יותר

רוצים לשמוע עוד – הנה וובינר שמדבר על הנושא – Unlocking Growth: Online Communities for Demand Generation / Lead Generation – webinar

קהילה היא בכל מקום – Community is everywhere תפקיד מוביל הקהילה משתנה

מי שייסד את המפשט הזה הוא Richard Millington אשר מדבר על זה שהקהילות קיימות בכל המקומות בהם נמצאים הלקוחות שלנו, ובכל הפלטפורמות השונות וגם ברשתות החברתיות.

כמעט לכל ארגון או מוצר יש דף בפייסבוק של החברה, אך האם זאת קהילה? או קהילה היא מקום (פורום) אשר רק הלקוחות יכולים להגיע אליו?

אחת המגמות החדשות שמדברים עליהם לשנת 2024 היא שקהילה היא כל מקום בו יש אינטראקציה עם הלקוחות שלנו. בכל מקום בו אנו מחזקים את הקשרים עם הלקוחות אנו עובדים אנו מעלים את רמת הקהילתיות. זה יכול להיות דרך אתר האינטרנט, הרשתות החברתיות, טיקיטק, אינסטגרם פייסובק, לינקאין או ממש מרחבים שהם מרחב קהילתי של הארגון.

יש כאלה שקוראים למגמה הזאת אקוסיסטם או platform agnostic communities – כלומר קהילתיות אשר מתנהלות במגוון גדול של ערוצים.

אנו יכולים להתחיל שיחה עם לקוח בווצאפ, משם להמשיך לאינסטרגם או למצוא את עצמינו בתוך איזה פורום ייעודי. הכלים הקיימים מאפשרים לנו בקלות יחסית לייצר שיח במגוון גדול של פלטפורמות ולכן החשיבות של הטכנולוגיה או הכלי הטכנולוגי יורדת, וחשוב יותר לבחון את הקשרים והיחסים.

תפקיד מנהל הקהילה משתנה, הוא כבר איזו אחראי על מרחב אחד של דיונים, אלה תפקידו לחלוש על מגוון רב של ערוצים בהם הארגון נמצא בקשר עם הלקוחות שלו.

ההשפעה של הרשתות החברתיות והמעבר לקהילות קטנות שמביאות ערך

הסיפור הגדול ברשתות החברתיות בשנת 2023 היה השפעת ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר, מיתוג מחדש של X, פיטורים של הנהלה ועובדים ובנייה של מודל עסקי חדש שיכול להיות שיהיה מבוסס על תשלום חודשי קבוע.

הפלטפורמה הקהילתית Reddit התמודדה אף היא עם תגובות נגד מחברי הקהילה בעקבות שינויי המחירים והמדיניות שלה.

מטה (פייסבוק) ממשיכה להיאבק בתביעות משפטיות ברחבי העולם. אחד מהאחרונים בשנת 2023 מספרד, מצטט כי שימוש "מאסיבי" ו"שיטתי" בנתונים אישיים של משתמשי הפייסבוק, האינסטגרם והוואטסאפ שלה מהווה תחרות בלתי הוגנת לבעלי מדיה.

מנהלי קהילות מרגישים שהם נתונים לשינויים של אלגוריטמימים ומודלים של חשיפה אשר היא מכוונת לרווח של החברות הללו, והחשיפה של התכנים שלהם נפגעת כל הזמן.

אנשים כמהים למרחבים המקדמים הבנה, אמפתיה וקשרים אמיתיים, חופשיים ממניפולציות אלגוריתמיות ותשומת לב מסודרת.

הצעקה בקהילות היא לייצר מרחבים קטנים יותר בהם ניתן לשמור על הבטיחות פסיכולוגית של חברי הקהילה ולעולם דיגיטלי אנושי יותר.

זה לא יהיה סופה של המדיה החברתית אבל יותר ויותר אנשים יהיו מוכנים להיפרד מהשנאה והרעש של המדיה החברתית ומוכנים לשלם כדי לבלות יותר מזמנם ותשומת הלב הדיגיטלית שלהם בְּמקום אינטימי והדוק יותר.

כתוצאה ממגמות אלו של החברות גדולות כגון מטה או X, ישנו מעבר לקהילות קטנות, סגורות ופרטיות

קהילות אלו מביאות ערך רב יותר למשתתפים מאפשרות למנהלי הקהילה לשמור על הביטחון של חברי הקהילה.

כלים ומרחבים לניהול של הקהילות

בעבר היו 3 כלים מרכזיים בהם ניתן לנהל קהילות, לפני 5 שנים היו 10 והיום יש מאות של כלים שונים אשר מציגים את עצמם ככלים לניהול של קהילות.

החברות הגדולות בתחום נדרשות כל הזמן לחדש את עצמן ולעמוד מול התחרות של הרבה מאוד חברות חדשות אשר מפתחים פתרונות קהילתיים החל מכלים אשר מתמקדים במעקב אחר משתמשים, שיפור הנתונים שלהם באמצעות סריקת רשתות חברתיות, מעקב אחר אירועים בתוך המוצר והוספה שלהם לפרופיל משתמשים ועד לכלים ללא קוד להעלאת הקהילה לדרך.

כלים כדוגמת סלאק, קהילות שקמות בתוך האפליקציה, כלי בינה מלאכותית, כלים לאירועי קהילה, ועוד מגוון רב של כלים ומרחבים בהם קהילות יכולות להתנהל.

תפקיד של מוביל הקהילה מתרחב מכיוון שחלק מהעיסוק שלו הוא גם לבדוק אילו כלים קיימים בשוק ואיך ניתן ליישם אותם כדי לקדם את הקהילה שלו, ולעסוק בשאלה האם לעבור כל פעם לפלטפורמה המגניבה החדשה, או לנסות להשאר עם אותם כלים לאורך זמן.

הטמעה של בינה מלאכותית (AI) במסע הקהילה

בשנת 2023, הדגשנו את הבינה המלאכותית כטרנד קהילה מרכזי. בשנת 2024 מנהלי קהילות יעסקו בשאלה איך מחברים את ה- AI לתוך היבטים שונים של מסע הלקוח והקהילה.

כל מנהל קהילה כדאי שישאל שלוש השאלות הללו.

  • מהם הדברים הידניים כיום שניתן לבצע אוטומטית באמצעות AI?
  • מהם הדברים שבינה מלאכותית יכולה להתמודד עם השקעה וניסויים מתאימים?
  • מהם הדברים שימשיכו להזדקק להתערבות אנושית, והאם AI יכול לסייע בכל זאת?

הנה דוגמה לאופן שבו אני יכול לראות דברים כאלה מתרחשים:

AI יכול לעזור בדברים כמו:

  • זיהוי חברים על סמך הפרופיל שלהם שיכולים להפיק תועלת מחיבור אחד לשני.
  • בינה מלאכותית עשויה ליצור את המסרים,
  • איש המקצוע של הקהילה האנושית יכול ליצור את המרחב והחיבור הממשי בסביבה אינטימית כגון כנס, או במפגש מקומי בעיר או במקום קטן יותר.
  • בוטים ומודלים מבוססי בינה מלאכותית יסייעו לאוטומציה של משימות ושיחות קהילה פשוטות יותר.
  • בינה מלאכותית גם תסייע למנהלי קהילה אנושיים.
  • בינה מלאכותית תאפשר תוכן ושיחות רלוונטיים יותר אישית עבור כל חבר.
  • פורמטים חדשים כמו וידאו, תמונות ומציאות מדומה ישדרגו את חוויית הקהילה והמעורבות.

כמה פעילויות מרכזיות שניתן לעשות באמצעות כלי AI

  • שיחות סיכום (סמינרים מקוונים, שיחות זום 1:1 עם חברי קהילה, מצגות)
  • עזרה ביצירת רעיונות, כותרות, מיילים, ניוזלטרים, פוסטים ועוד.
  • עריכת סרטונים ופודקאסטים
  • בינה מלאכותית ממוקדת בקידום אתרים, הדרכה וכו'.

זה לא אומר שאנו מסירים את המרכיב האנושי של קהילות. זה אמר שאנו מנסים לייעל ולשפר התהליכים של משימות חוזרות, ומשעממות כדי לאפשר למנהל הקהילה לפרוח במה שהם הכי טובים בו – לחבר בין אנשים.

אלו הן 5 מגמות מובילות בתחום הדינאמי והמשתנה של קהילות בעולם.

מצג אחד הבנה שקהילות הן אחד ממנועי הצמיחה הגדולים של ארגונים כאמצעי לשמור על קשר עם הלקוחות במגוון של ערוצים דיגיטליים, כאשר האמירה היא שהקהילה היא בכל מקום בו אנו נמצאים בקשר עם הלקוחות שלנו.

מצד שני לייצר מקומות קטנים בהם ניתן להעמיק את הקשרים עם קבוצות קטנות יותר בתוך הקהילה ולהוות את המקום הזה בו ייווצרו יחסים אישיים, יחד עם שימוש בכלים דיגיטליים חדשים מעולם של הבינה המלאכותית.

לגבי המגמות בישראל – התקופה האחרונה הראתה לנו את הכוח שלנו כעם להתגבש יחד למען מטרה משותפת, המשמעות של נתינה הדדית, עזרה הדדית יחד עם שותפות גורל. בחודשים האחרונים ישנן קהילות שלמות שמתמודדות עם טראומה ופוסט טראומה וקהילות רבות אשר התגייסו יחד כדי לתרום ולהניע יחד פרוייקטים עבור תושבי העוטף, החיילים וכמובן החטופים. אנו רואים את הכוח שלנו כעם כל שבוע בכיכר החטופים, לייצר שינוי פוליטי. אנו מבינים כמה קהילות יכולות להיות מקום אשר יחזיק את האנשים, יחבר אותם יחד, יתן להם ערך.

מי יתן והחטופים יחזרו הביתה, המלחמה תסתיים.

רוצים לקרוא עוד?

הנה מספר חומרים רלוונטיים

Beyond the Screen: 5 trends in Online Communities in 2024

Community Trends 2024

Community Trends to Keep on Your Radar for 2024 & Beyond

The ‘Community Everywhere’ Era Has Arrived: Don’t Waste This Opportunity

https://youtu.be/ElsJZQzyM5I?si=U5gSxzTlm7K2kfmp

Community and AI – opportunity or risk?

Unlocking Community's Potential: Trends for 2024 and Beyond