פעמים רבות אני שואלת את עצמי, מה באמת מביא לי אושר, סיפוק והנאה  והתשובה היא די פושטה – לגעת באנשים, להיות בקשר עם אנשים, להיות בשיחות אינטימיות ובתקשורת עם האנשים שסביבי.

כי אנשים מתחברים לאנשים

כי אנשים רוצים להרגיש משמעותיים

כי אנשים רוצים לדעת שהם עשו משהו טוב למישהו אחר

 

לכל אחד מאיתנו יש הרבה מעגלים של אנשים שאיתם אנו בקשר, ואלה למשל המעגלים שלי:

  • מעגל של חברים קרובים – שלהם אני חושפת את הצדדים הכי כמוסים שלי
  • מעגל של חברים והקהילה או הישוב שבו אני גרה – איתם יש לי יחסים ארוכים ותקשורת זורמת בעיקר בנושא ילדים ומשפחה.
  • מעגלים מקצועיים – כמו מעגל של לקוחות איתם אני עובדת או מעגלים של יועצים ארגוניים וקולגות למקצוע או שותפים לפרויקטים שונים כל אחד מהם רואה אותי בפן מסוים שלי.
  • מעגלים משפחתיים שמכירים אותי כבר המון שנים ורואים את הצמיחה והתפתחות לאורך השנים.

בכל מעגל כזה אני קצת אחרת.
אבל המשותף לכל המעגלים הללו זה הקשרים עם האנשים. התחושה הזאת שאני שייך לאן שהוא.

 

בתוך ארגונים, אחד הגורמים המשפיעים ביותר על המוטיבציה של העובד זאת תחושת השייכות, להרגיש חלק ממשהו גדול יותר כאשר כולנו פה יחד למען מטרה משותפת. זה לא קל לייצר את החוויה הזאת בתוך ארגון, כי אנשים שונים נמצאים שם ממטרות שונות, חלקם מעוניינים בעבודה יציבה ושכר, אחרים מעוניינים בקידום, ולתת את המעבר, יש הרבה אינטרסים שונים ואינטריגות בין אנשים שעובדים יחד, בין יחידות עסקיות שונות ועוד.. אבל יש משהו אחד שיכול להיות מעל כל היום יום הזה, והמשהו הזה טמון בתוך החוויה של קהילה – לייצר מקום בו יש תקשורת טובה בין אנשים, בו נוצרת אינטימיות ועזרה הדדית בו כל אחד תורם וגם מקבל, במקום כזה אנו יכולים להביא ערך משמעותי לאנשים לייצר את הדבק המיוחד הזה בין אנשים.

קהילות פנים ארגונית

בקורסים שלנו השתתפו כל מיני אנשים מארגונים, ארגון אחד אשר מקים קהילות מקצועיות בנושאים הכי טכניים בעולם – מקומות שבהם העובדים יכולים להתייעץ האחד עם השני, לקבל מענה מקצועי מתוך הארגון. מקום בו אני יכול להתייעץ עם אנשים אחרים איך לעשות כל מיני דברים, או אפילו לקבל מהם דברים שהם הכינו, פיתחו ועשו ואני יכול לעשות בהם שימוש חוזר.

בארגון אחר דווקא בחרו ללכת יותר לכיוון של רווחה והטבות לעובדים – לעשות שוק קח תן ארגוני בו ניתן יהיה לקנות ולמכור – כי הכי כייף זה לדעת שמיטת התינוק שלי עכשיו נמצאת בבית של מישהו שאני מכיר מהעבודה, או בגדים של הריון של קולגה, או שמישהו מהעבודה עזר לי למצוא דירה, כי הדברים האלה מאפשרים לי להכיר את האנשים בארגון שעובדים איתי ביותר רבדים ועומקים. פתאום זה לא סתם ההיא מהכספים שנעלמה לה בחופשת הלידה או לא ענתה למיילים שלי כי הילד שלה חולה.. זאת היא מהכספים שנתנה לי בגדים ממש שווים לעבודה בחודש תשיעי.. נכון, היא לא ענתה לי השבוע למייל, אבל זה רק בגלל שאני יודעת באיזה עומס היא נמצאת.

ארגון אחר שלח דווקא נציגים ממחלקת השיווק, אנשים אלו מפעילים כל מיני אנשים בתוך הארגון שהמטרה שלהם היא להדהד את הפעילות של שנעשית אצלהם בתחום ברשתות החברתיות – כן יש תפקיד כזה.. זה אמנם לא משרה מלאה, אבל כל העולם של corporate branding  עובד על התחום הזה – להביא אנשים מתוך הארגון לספר את הסיפר שלהם – למה כדאי לעבוד בארגון, למה כדאי להיות חלק… יש כל כך הרבה דברים שעובדים שלנו יכולים לעשות כדי לקרב את הארגון לקהל לקוחות, מועמדים או פשוט לתרום למיצוב של הארגון כארגון שכייף לעבוד בו.

זה מייצר חוויה אחרת, תחושה אחרת של חיבור, אינטימיות ותקשרת בין אנשים.

קהילות גיאוגרפיות או קהילות של נוער

סוג נוסף של קהילה מבוססת על השתתפות אלו קהילות גיאוגרפיות או קהילות של נוער וצעירים.

אני למשל שותפה בקהילה של הישוב בו אני גרה. מושב שדה ורבורג  – ליד רעננה – אין ספק שזכיתי – אחד הטובים.

יש לנו קהילה מדהימה של נוער שפעיל מאוד בתנועות הנוער ועושה אין ספור פעילויות למען הילדים, המושב והקהילה.

ויש לנו גם אירועים מושביים מדהימים – רק לפני שבוע היה לנו אירוע של חלום ליל קייץ – שהפירוט שלו מופיע בפוסט הזה.

זה עוד סוג של דרך לייצר תקשורת ואינטימיות עם האנשים שאני גרה איתם באותו מקום, שמכירים אותי כבר המון שנים, שרואים אותי ואת המשפחה שלי גדלה ומשתנה כל הזמן.

יש שם אנשים שיצרו ביניהם גם חיבורים עסקיים – שותפויות עסקיות, ויש כאלה שעושים את ההפרדה בין החיים המקצועיים שלהם לחיים האישיים שלהם.

יש לנו בקהילה גם קבוצת ווצאפ מאוד פעילה  נהגת מרוצים (קבוצה לנשים בלבד)  – ששם – על כל שאלה יש לך מיד תשובה – המלצה על אורטופד, רופא שיניים, בגדים או רהיטים שכבר לא צריך ומוסרים – והקטע הכי גדול – הדבר הזה עובד בטירוף. זה לא להאמין כמה מהר דברים שמוצעים למסירה נחטפים על ידי אנשים.

החוויה שלי מהקבוצה הזאת היא שלמדתי להכיר הרבה יותר טוב את האנשים בישוב שלי. התדירות שאנו נפגשים במכולת או בחוגים היא כל כך קטנה, שדרך הקבוצה אני לומדת להיות בקשר עם אנשים אחרים כל הזמן, וזה כייף שיש את המרחב הדיגיטלי הזה שמחבר בין האנשים.

 

קהילות לומדות

סוג נוסף של קהילה בה אני לוקחת חלק פעיל זאת עמותת פ.א.י – פיתוח ארגוני בישראל – זה כבר משהו אחר, זה גורם מקצועי אשר מחבר בין יועצים ארגוניים ומייצר קשרים והיכרות בין היועצים. הארגון מארגן מספר מפגשי למידה בכל חודש, כנסים מקצועיים, מפגשים של למידת עמיתים, תוכניות לשילוב בשוק העבודה של יועצים חדשים ועוד.

בארגון הזה פעמים רבות אנשים שואלים מה הערך שאנו מקבלים מהחברות, למה לשלם דמי חבר אם אני לא מגיע לפעילויות, ומה  יוצא לי מזה, ובתור מי שמובילה את הפן הדיגיטלי בעמותה, יכולה רק לשתף מהניסיון האישי שלי. יצרתי בשנים האחרונות המון קשרים עם כל מיני יועצים ארגוניים, נפגשתי, למדתי ועשיתי דברים יחד וככל שאנו עושים יותר דברים יחד – ככה העומק של ההיכרות עולה. הארגון הזה מבוסס על עבודת צוותים של מתנדבים, כאשר כל פעם מארגנים יחד צוות ומניעים לפעולה או תוצר – כנס, מפגש למידה, או פעילויות אד הוקיות אחרות. למדתי להכיר הרבה מהיועצים בקהילה, יש יועצים ששילבו אותי בפרויקטים שלהם, יש כאלה שנתתי להם עזרה וייעוץ בעולם הדיגיטל, יש כאלה שעזרתי להם לעשות שימוש טוב יותר בכלים הדיגיטליים שעומדים בפניהם, ויש כאלה שסתם כייף לי לשבת ולדבר איתם.

יש הרבה מאוד פרוייקטים בתוך הקהילה בהם אני לוקחת חלק ובכל פרוייקט כזה יצא לי להכיר עוד קבוצה של אנשים, להתחבר לעוד כמה עמיתים למקצוע. המנכ"לית יוליה סרוסי אמרה לי כשהצטרפתי להנהלת העמותה – ככל שאתה פעיל יותר ככה אתה מקבל יותר ערך – וזה כל כך נכון, ככל שאתה מגיע לקהילה עם רצון לתרום ולעשות דברים יחד, ככה הערך עולה ועולה, אנחנו לא רק במקום של המקבל – המקבל שמחכה שיגישו לו הכל על מגש זהב, אלה אנו גם במקום של הנותן.

וזה מה שיוצר את החיבור בין האנשים, את התקשורת האינטימיות – בין אם נפגשים במדיה הדיגיטלית לבין אם נפגשים פנים מול פנים.

 

 

אז לכולנו יש מעגלים שונים בהם אנו פעילים, חלקם אנו מקבלים ערך כי אנו מרגישים בעלי משמעות בתוכם, אנו תורמים מהזמן והידע והניסיון שלנו כדי לעשות יחד דברים טובים. בחלקם אנו פחות אקטיביים ואז גם בחוויה שלנו אנו פחות מקבלים מהם ערך, ויותר בודקים האם השייכות אליהם מביאה לי ערך.

אחד הדברים שאני שמה אליהם לב זה משך הזמן, ככל שמשך הזמן בו אני חברה בתוך הקהילה עולה, ההיכרויות שלי עולות, הקשרים שלי עם האנשים עולים, והיכולת שלי באמת להביא את עצמי לידי ביטוי וגם לקבל וגם לתת ערך עולה באופן משמעתי.

בעייני לייצר תקשורת ואינטימיות בעולם היברידי זה להיות בקשר עם אנשים למרות ובנוסף למגבלות הטכנולוגיות וללמוד איך ניתן בערוצים אלו שהם שונים מאשר מפגש פנים מול פנים עדיין לייצר את אותה אינטימיות ותקשורת טובה.