ההגדרה המילונית של קהילה לפי מילון אבן שושן היא: "קבוצת אנשים בעלי עניין משותף המקיימים קשרים ופעילויות משותפות לאורך זמן. למשל ציבור מאורגן של יהודים במקומות מגוריהם בתפוצות".  ואכן ככה באמת התחילו הקהילות, אך בשנים האחרונות אנו רואים צמיחה של מגוון גדול של קהילות. מתוכן אז בחרתי להביא לכם 510 סוגים שונים של קהילות. 

קהילות פנים ארגוניות 

קהילות אלו יש שתי מטרות מרכזיות  – הראשונה היא לחבר את העובדים יחד, לייצר תחושה שהארגון הוא מקום בו עובדים אנשים ולחזק את הקשרים בין האנשים בארגון מתוך הבנה ברורה שאם נחזק את הקשרים בין האנשים בפן האישי (לצד המקצועי) אז זה יוביל לתפוקות בפן המקצועי וליצור  – קבוצה של אנשים שעובדים טוב יחד.  

לרוב במקרה הזה מי שמוביל את הקהילות אלו הם אנשי רווחה וחווית עובד. למשל קהילה של רוכבי אופניים בארגון, קהילת נשים בארגון, או כל נושא אחר אשר יכול לייצר חיבור בין אנשים. 

המטרה השנייה היא לתמוך בתהליכי למידה תוך כדי עבודה, חיזוק של ידע ומיומנות הנדרשותים של המהעובדים. כאן הרבה פעמים מחלקת הדרכה מחוברת לתהליך או גורם מטה ארגוני אחר אשר לוקח את ההובלה. דוגמאות לקהילות כאלה הן קהילת מנהלי פרוייקטים, קהילת מתכנתים, קהילות מנהלים, קהילות לפי תחומי מקצועיות שונים בארגון.

בכללית ישנם קבוצות פייסבוק אשר מטרתם לחזק את הקשר בין העובדים.

 סרטון: קהילת פורשי אמ"ן – סוג של קהילת בוגרים

קהילת חדשנות של משרד עורכי הדין גורניצקי ושות (GNY)

קהילת לקוחות

המטרה של קהילת לקוחות היא לחזק את הקשר בין הארגון ללקוחות שלו ומחד להביא ערך מוסף ללקוח מתוך הבנה שאם אנו ממשיכים להביא ערך ללקוח אז הלקוחות יותר מרוצים, יותר ומחוברים יותר למותג ויש סיכוי טוב יותר שגם בעתיד ירצו לרכוש רוכשים יותר את מוצרי החברה. קהילות לקוחות מאוד נפוצות בחברות היי טק שונות  – בעיקר כמקום אשר מעצים את הלקוחות ונותן להם כלים לעבוד לבד עם המוצרים של החברה. מקום בו לקוחות יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות מעמיתים או ממומחים בתוך הארגון. קהילות לקוחות יכולות להיות מבוססות על מתן תמיכה טכנית או על חיזוק של המותג של הארגון באמצעות שיתוף של סיפורים של לקוחות אחרים. קהילות אלו מובלות לרוב על ידי השיווק, אך הדגש שם הוא פחות על שיווק ישיר ויותר על מתן ערך מקצועי ללקוח. 

סרטון: קהילת לקוחות שתומכת בידע ופעילות של צ'ק פוינט

קהילת שותפים

תהליכי המכירה של ישנם ארגונים רבים אשר תהליכי המכירה שלהם מתבצעים דרך שותפים עסקיים שונים. מטרת הקהילה היא להנגיש ידע מקצועי ולאפשר לשותפים העסקיים להיות מקצועיים יותר בעבודתם, מכיוון שהם מקבלים ראשונים מידע על מוצרים או שירותים חדשים של החברה ויכולים להתייעץ בקלות עם מומחים בארגון בנושאים שונים. האתגר בקהילה כזאת היא שפעמים רבות השותפים העסקיים של הארגון גם מתחרים ביניהם במידה מסוימת ולכן  חשוב לבנות את הקהילה הזאת סביב נושאים אשר מביאים ערך לכל השותפים. מי שיוביל קהילה כזאת הרבה פעמים יהיה מהתחום של פיתוח עסקי. 

בצ'ק פוינט למשל יש אזור מיוחד לשותפים שם מועבר אליהם ידע מקצועי תומך תהליכי מכירה והטמעה של מוצרים

בחברת Mend  לשעבר whitesource  יש גם כן אזור שמיועד לשותפים עסקיים – פורטל שותפים

ישנם ארגונים נוספים אשר פיתחו פורטלי ספקים או שותפים אשר מאפשרים לפשט תהליכים – בפורטל הממשלה למשל ניתן להגיש חשבוניות ולבדוק סטאטוס של תשלומים, בחברות הביטוח השונות הסוכנים יכולים לעשות מגוון פעולות דרך פורטלי הסוכנים. מקומות אלו הם בעיקר מקומות אשר הדגש בהם הוא על פישוט של תהליכים עסקיים, אך השלב הבא שלהם יכול גם להיות קהילות בו ניתן יהיה לחזק את הקשרים והאינטראקציות בין הספקים השונים.

קהילות גיאוגרפיות  

קהילות גיאוגרפיות כשמם הן – מבוססות על כך שקבוצה של אנשים גרים / חיים / עובדים באזור מסוים. המטרה של הקהילות הללו היא לעיתים ליצור ולעיתים לחזק את הקשרים בין האנשים (ובחלקן גם לייצר הזדמנויות עסקיות)..

אחת הדוגמאות המוכרות למרביתנו הינו  הקיבוץ הוא אחד הדוגמאות הטובות ביותר, אבל לא רק,  יש שללהרבה מאוד ישובים קהילתיים וגם שכונות בערים אשר עושות פעילויות רבות כדי לחזק את הקשרים בין התושבים, לחזק את בני נוער, המבוגרים או העסקים בעיר. ישובים רבים שמים את הנושא הזה בפוקוס כמדד לאיכות של הישוב ואמצעי לשמירה על שכנות טובה. מי שיוביל קהילות אלו לרוב עוסק בקשרי קהילה, שיתוף ציבור או אספקטים שונים בהם כגון, ועדות תרבות וחברה. בשנים אחרונות קהילות אלו יוצרות מרחבים דיגיטליים לשיח (קבוצות פייסבוק, ווצאפ) כדי לחזק את הקשר, לתת מענה לשאלות ולתמוך באנשים. ישנם  מקרים בהם תהליכים וקבוצות אלו צומחות מהשטח וישנם מקרים בהם זה מובל על ידי העירייה. 

לדוגמא:

עיריית רעננה פתחה אוסף של קבוצות ווצאפ שונות לתושבים
ארץ עיר מקדמת פעילות קהילתית בערים

תנועות חברתיות

תנועה חברתית היא גם כן סוג של קהילה. קבוצה גדולה של אנשים אשר מנסים לייצר ולחולל שינוי ברמה העולמית או ברמת המדינה. אנו רואים תנועות רבות כאלה בעולם של קיימות וסביבה, שמירה על כדור הארץ, טבעונות, אורח חיים בריא וגם ממש בימים אלו המחאה למען שילטון דמוקרטי בישראל. תנועות אלו מאופיינות במטרה משותפת ברורה – שינוי סדר עולמי, ובהסברה רחבה מאוד על מהות התופעה, הסכנות, ההשלכות והמשמעויות שלה יחד שינוי של הרגלי חיים כמו למשל תחום המיחזור שנכס לחיים שלנו יותר ויותר. בתנועות יש עיסוק בגיוס משאבים של ההמונים, ויצירה של זהות משותפת חדשה בין אם היא זהות של אלו ששומרים על כדור הארץ לבין אם זה אלו ששומרים כיום על דמוקרטיה ומדינה חופשית.

 Vegen Friendly  – אשר המטרה שלהם היא לצמצם צריכה של בשר ולהגיש טבעונות.

מיזם אקו-פריקומקדמים קיימות. מספקים תוכן סביבתי חוויתי ומעשיר עבור ילדים, בתי ספר, ישובים, קהילות ומבוגרים.

פוסט אישי על השתתפות בהפגנות 

פוסט על השתתפות בהפגנות

וזאת רק ההתחלה יש עוד המון סוגים של קהילות שנרחיב עליהם בפוסט המשך.