לא פשוט ללמוד בזמן מלחמה – כשהראש לא ממש פנוי ללמידה של תפיסות חדשות והלב נמצא לעיתים במקומות אחרים, אבל גם זה סוג של חוסן ואיתנות – היכולת להתקבץ ולהתכנס יחד ולהתפקס בשביל ללמוד יחד. 

בתחילת יוני 2024 סיימנו מחזור נוסף של התוכנית החצי שנתית שהייתה אמורה להיפתח בתחילת נובמבר 2023, אך לאחר האסון של 7.10 ומצב המלחמה, הקורס נדחה ופתחנו אותו בתחילת דצמבר 23 עם נבחרת איכותית ביותר.

כדי שלא רק אנחנו נהנה ונחכים רצינו לשתף בחמיש תובנות ודברים אותם פגשנו בתוכנית השנה. זוהי תוכנית הכשרה למנהלי קהילות דיגיטליות בעולם היברידי, בשיתוף עם היחידה לפיתוח מקצועי באונ' בר-אילן שרעי דישון ואנוכי פיתחנו ואנו מנחים.

בקהילות – כל מתחיל באנשים

לכל מחזור ישנו את התמהיל הייחודי שלו כשהפעם זכינו למשתתפים.ות מארגונים כגון שירות בתי הסוהר, חברת חשמל, אלתא, ונציבות שירות המדינה. בנוסף לשימחתנו ואחרי עבודה מאומצת, הקורס הוכר פדגוגית לגמול עובדי הוראה ולקרן ההשתלמות במסלול אישי.  המשותף למשתתפי.ות שהגיעו מהמגזר הציבורי הינו ההתמחות בקהילות בארגונים. חלקם כבר מנהלים קהילות בפועל בארגונים, ואילו אחרים מתכננים להקים קהילות פנים ארגוניות או קהילות המחוברות למעגלים מחוץ לארגון.

בנוסף לנציגות.ים מארגונים ציבוריים ישנן כמובן היזמים.ות החברתיים – אלו שקמו יום אחד בבוקר עם רעיון והחלטה להקים קהילה של צעירים בגליל שהפכה לרשת והתחברה לאשכול  או לדוגמא קהילה ביוזמת עסק חברתי בתחום של בריאות הנפש שקמה כבר לפני כמה שנים בתחום שהצורך אליו בימים אלו רק גובר.

אחד היתרונות הגדולים של הקורס הוא שבמסגרתו נוצר מרחב בטוח המאפשר התייעצות עמיתים, חשיבה משותפת והתמודדות עם דילמות ושאלות תוך יצירת קהילה לומדת כחלק אינטגרלי ממהלך התוכנית –  חלק מכובד מהקורס הוקדש לשאלות, דילמות ואתגרים איתם המשתתפים.ות מתמודדים וחשיבה משותפת על דרכים, גישות ופיתרונות שונים עבורם.

 

המתכון למחוברות 

לצד התנסויות שונות אנו עוסקים הרבה בקורס בנושא של "מחוברות בקהילה" – איך יוצרים את "הרוטב" הזה אבל כך שיהיה בתמהיל הנכון – לא סמיך ולא דליל מדי. ספויילר קטן, זה מתחיל מהשלב של ניתוח צרכים, פרסונות והגדרה של מודל הפעלה של הקהילה – כחלק מפיתוח הלמידה יצרנו כלי מצוין ה"קנבס קהילתי" שבאמצעותו נעשית חשיבה לאורך כל הקורס בשלל האספקטים עליהם אנו צריכים להתייחס (כשכמובן במערכת שכזאת כל אספקט משפיע על משנהו).

כמה מהשאלות המנחות שמובילות אותנו בנושא הזה (ויוכלו לסייע גם לך) הן: 

מה הם הדברים החשובים באמת כדי לייצר את המחוברות הזאת ?

איך אנו מעודדים את חברי הקהילה להכיר אחד את השני ולחזק את הקשרים בין החברים ?

איזה סוג של תוכן נכון להביא לקהילה ?

מה התמהיל בין מפגשים פיזיים לדיגיטליים  ?

תכנים בנושא של קהילות דיגיטליות

ואם כבר בתוכן ופעילויות עסקינן – לכל קהילה יש את התמהיל הייחודי לה של תוכן דיגיטלי, פעילויות פיזיות או דיגיטליות ופינות קבועות או משתנות. במסגרת הקורס עסקנו רבות בשאלות אלו, כשכל אחד מהמשתתפים בחן מה נכון עבור הקהילה שלו, ובנה תוכנית תוכן עבור הקהילה אשר כוללת תכנים לצד פעילויות שונות.

במסגרת הקורס התנסינו ביצירה של תוכן ושימוש בכלים שיכולים לעזור לנו לכתוב תוכן שמעודד מחוברות ומניע אנשים לפעולה.

בנוסף דיברנו על תוכן שהוא תוכן מניע לפעולה, תוכן שמעודד מחוברות, שאלות מעצימות ועוד כלים שונים בעולם של תוכן אשר יכולים להניע את השיח הדיגיטלי.

כלים דיגיטליים

ב"עידן הענן" אנו נדרשים לשלל כלים דיגיטליים – במסגרת הקורס המשתתפים נחשפו למגוון גדול של כלים דיגיטליים עבור צרכים ומטרות שונות – ישנם כלים שהמטרה שלהם היא לעזור למנהלי הקהילה לייצר תוכן איכותי יותר, החל מתמונות, סרטונים ועד כתיבה של טקסטים ותמונות באמצעות כלי AI  שונים.

ישנם כלים דיגיטליים שהמטרה שלהם היא לתמוך ביצירת מחוברות בין חברי הקהילה, בין אם זה במהלך מפגש דיגיטלי סינכרוני ובין אם זה בפעילת א-סינכרונית של חברי הקהילה שמתרחשת בכל זמן. זה יכול להיות דרכים להפעיל את החברים במהלך מפגש זום ועד סביבות וירטאליות של כנסים ו"כפר דיגיטלי".

ישנם כלים דיגיטליים בהם מתנהלת הקהילה – מרחב השיח בו הקהילה חיה, החל מוואטסאפ, פייסבוק, ועד כלים שמותאימים לארגונים כגון Microsoft Teams  ועוד. נגענו במגוון גדול של כלים שיכולים להיות הבית הדיגיטלי של הקהילה שלנו.

ניהול בפועל של הקהילה

עוד נושא שעסקנו בו לא מעט הוא ניהול בפועל של הקהילה, החל מזיהוי של צרכים של חברי הקהילה והגדרה של מטרות ההעלה ועד נושאים של אתיקה, כללי התנהגות, תפקיד מוביל הקהילה, התמודדות עם נושאים שונים שעולים בקהילה ועוד  במהלך הקורס גם פגשנו מספר מנהלי קהילות שסיפרנו לנו מתוך הניסיון שלה כיצד הם עובדים ומה בין יזמות חברתית-עסקית, גוף ממשלתי לבין מגזר ציבורי

 

בסוף הקורס כל אחד מהמשתתפים הציג מצגת סיום אשר מספרת את הסיפור של הקהילה שלו ואת תהליך הצמיחה והתפתחות שלה בחצי שנה האחרונה.

 

תודה לכל אלו שהיו כאן השנה, למדו, התפתחו וקידמו את הקהילות שלהם עוד צעד וחצי קדימה – וסקרנים לראות מה יהיה בעוד שנה-שנתיים או במחזור הבא של התוכנית.

 

 

קורס הכשרה - מנהל קהילה דיגיטלי

בוגרי קורס הכשרה למנהלי קהילות 2023-2024

קצת מתוך החוויות שעברנו השנה

תגובות של משתתפים