אז רגע לפני שפסח – חג החופש והשחרור רציתי לשתף אתכם/ן מה הרגשתי לאחרונה –  בפעם הראשונה שהצלחתי לפצח את החוויה של למידה ופגישות בעולם ההיברידי.

שבוע שעבר התקיים המפגש השישי והאחרון של מחזור 10 של הקורס ההיברידי למובילי קהילות וארגונים. קורס שנולד ויצא לדרך עם פרוץ הקורונה עוד ביולי 2020, תוכנית שהועברה כולה במשך כמה וכמה מחזורים באופן וירטואלי בזום,  בהמשך הדרך, ואם שיחרור הסגרים חשבנו איך הופכים אותה ל"היברידי" ועדיין נהנים מהיתרונות של שני חלקי המציאות – הוירטואלית והפיזית.

הקורס התפתח לשישה מפגשים מהם  שניים פיזיים והשאר וירטואליים – שהרי כפי שאנו יודעים, אין כמו המפגש הפיזי – כשפוגשים אנשים לרוב זאת חוויה הרבה יותר מחברת ואנושית מאשר מרחב וירטואלי שתמיד יהיה בו מימד "שטוח" כלשהו (גם אם זה בסביבה תלת מימדית).

לצד היתרונות המשמעותיים של המפגש הפיזי נמצאים האתגרים השונים – הוא יקר – הוא דורש מרחב מפגש מאפשר, צורך זמן, מאמץ, נסיעות ולא תמיד אפשרי – בקורס אנו  מדברים הרבה על השילוביות של היתרונות של הדיגיטל לצד הפיזי בהקשר הקהילתי לצד התמודדות עם החסרונות והאתגרים השונים שכל אחד מהם מציב בפנינו.

אנו משתמשים במונח לועזי – "היברידי" – שפירושו סה"כ "שילובי" כשהאתגר במציאות המורכבת שלנו היא לראות מהם העקרונות והטיפים שיעזרו לנו ולמשתתפים/ות להתחבר ולהבין בין אלו אלמנטים אנו משלבים במסגרת של פגישה בודדת או תוכנית למידה מותאמת לעולם העבודה החדש.

למפגש האחרון, חלק מראש אמרו שלא יוכלו להגיע כי הנסיעה רחוקה להם ויתחברו מרחוק, ואז.. רעי דישון שאיתו בניתי ואני מנחה את הקורס מתחילתו, עידכן שהוא חיובי בקשר למפגש האחרון (חיובי לקורונה…)  ואז היינו צריכים לאלתר ולהתאים את השעור למציאות המשתנה, זאת אומרת – עבדנו בשני מרחבים עם מנחה בכל מרחב והנחייה משותפת שנעה "קדימה ואחורה" בינהם.

במהלך הקורס את כל המפגשים אנו מעבירים ב- Co כאשר יש פינג פונג ביני לבין רעי, לאחר 10 קורסים יחד רמת הסנכרון שלנו כבר גבוהה, ואנו מצליחים לעשות זאת בצורה טובה, ככה לפחות אמרו המשתתפים שלמדו הרבה מאופן ההנחיה שלנו. במפגש הזה אני הייתי בחדר עם חלק מהמשתתפים, ורעי היה מרחוק.

ואז קרה "נס ההיברידיות …." הצלחנו לייצר מפגש אשר הזרימה בין הפיזי לווירטואלי הייתה טובה.

אז מה עשינו בכדי לאפשר זאת (כך שגם תוכל/י גם את/ה לעשות זאת)

  1. ההנחיה מהפיזי לוירטואלי עברה בצורה טבעית – כאשר אני העברתי לרעי את השרביט לדבר והוא החזיר אותו אלי.
  2. הכנו מראש תרגילים בכלים שונים. במפגש הזה עבדנו על "מודל הערך" לקהילות וארגונים, כאשר אחד התרגילים היה למפות את הערכים שכל מוביל/ה מביאה ויוצר יחד עם חברי ומשתתפי/ות  הקהילה ובפעיליות המתוכננות לחודשים הקרובים. יצרנו שני פורמטים לאותו תרגיל – פורמט וירטואלי – בכלי שנקרא MIRO ופורמט פיזי בדף הנייר. כלומר יצרנו חוויה דומה בכלים שונים – פיזים ווירטואליים.
  3. פנינו באופן יזום לשאלות, התייחסויות, סבב תגובות גם לאנשים שישיבו בפיזי וגם לוירטואליים.

 ככה הצלחנו לייצר מפגש שהזרימה בין הפיזי לווירטואלי הייתה טבעיות, חיובית ופשוטה. הפער היחיד – להם לא היו תותים או כיבוד על השולחן 😊

וככה זה נראה בפועל משני הצדדים  😊

תמונת מסך של וידאו קונפרנס. קהילות מחוברות מוביל קהילה ומחובות שוכבים סביב שולחן בחד מוביל קהילה וכמה חברי קהילות יושבים סביב שולחן, כולם מחוברים

שלושה מצבים נפוצים של היברידיות:

  1. כולם מחוברים מרחוק – כולנו הבנו שזה עובד. כאשר כולם מחוברים במסכים הקטנים של השיחה – יש יכולת לנהל, להוביל ולייצר שיחות איכותיות.
  2. רוב האנשים יושבים בחדר ישיבות – אחד או שניים מתחברים מרחוק – זה לא עובד טוב, הוירטואלים מרגישים פעמים רבות מנותקים וקשה להם לעקוב אחד מה שקורה בחדר. האנשים שבחדר מנהלים בינם לבין עצמם שיחות – מסתכלים אחד לשני בעיניים ומתעלמים מהוירטואליים.
  3. איזון בין וירטואלי לפיזי – זה המפתח – כאשר השיחה נעה מהחדר לוירטואלי, והם חלק אינהרנטי מתוך השיחה, ובעצם גם מי שיושב בחדר – נמצא כל הזמן עם הפנים למסך – אז התקשורת זורמת בצורה טובה. במקרה שלנו אנו שני מנחים – אחד היה בחדר והשני היה וירטואלי וכל הזמן היה בינינו איזה פינג פונג שחיבר יחד את כולם.

 

10 טיפים איך לעשות פגישות היברידיות טובות:

מספר 1


לדאוג לאיזון מספרי בין כמות האנשים שנמצאים פיזי לעומת היברידי
– להשתדל לייצר כמה שיותר איזון, אפילו אם השיחות הן במשרד, אפשר להציע לחלק מהאנשים להתחבר מהשולחן שלהם אם הם רוצים כדי שיהיה איזון מספרי. כאמור כאשר אחד מתחבר מרחוק והשאר פיזי  – הוא מרגיש מנותק, אם הגענו למצב של חצי חצי זה מעולה.

מספר 2


למקם את המסך ההיברידי באלכסון או בהמשך לשולחן בחדר הישיבות
– כך שהמשתתפים אונליין  יהיה חלק אינטגרלי מהשולחן העגול. למשל כאשר הם ממוקמים רחוק, בפינה, הם לא מרגישים חלק.

מספר 3


לעודד חלק מהאנשים לשבת בתוך החדר עם מחשב מחובר לשיחה
– כך נוצר מצב שלחלק מהנוכחים בחדר יש גם נוכחות וירטואלית – זה מייצר יותר איזון וקשב לכל המשתתפים.

מספר 4


מוביל הישיבה מדבר לכולם
– לשים לב שמי שמוביל את הישיבה מפנה את המבט בעיניים גם לחברה הווירטואליים, ומבקש מהם את ההתייחסות וההשתתפות ולא רק מדבר עם האנשים שבתוך החדר. הקשר עין עם המשתתפים מרחוק הוא קריטי להצלחת המפגש.

מספר 5לדאוג שמישהו בכיר, בעל השפעה בפגישה או הדרכה יהיה מחובר מרחוק – אם מי שיש לו סמכות בישיבה מחובר מרחוק – אז חלק גדול מהשיחה יתקיים עם הפנים למסך ולא רק מסביב לשולחן בישיבה. למשל אצלינו זה שאנו שני מנחים ב- co  המצב בו אחד המרצים היה נוכח פיזית והשני וירטואלית יצר פינג פונג תוך כדי השיחה שחיבר יחד את כולם ועשה את ההבדל.

מספר 6

לתת תפקיד למי שנמצא מרחוק זה אולי הטיפ הכי חשוב – אם אף אחד מהתנאים הקודמים לא אפשרי – אתם יכולים לתת למי שנמצא מרחוק תפקיד בתוך הסדר יום של הפגישה או ההדרכה, אפילו אם הוא לא בכיר. למשל ניתן לתת לו לסכם את השיחה, להציג חלק, לשאול ולפנות אליו באופן יזום כך שהוא יהיה חלק אינטגרלי מתוך מה שקורה בחדר. תפקיד שלנו כמובילי השיחה הוא לדאוג לחבר את המשתתפים מרחוק.

מספר 7

לייצר פינג פונג בין האונליין לאופליין בין המשתתפים השונים  – לעצור, לשאול אותם מה דעתם, לבקש את ההתייחסות אליהם, לא לתת להם את התחושה שהם הזבוב על הקיר או רק אם הם צועקים אז מתייחסים אליהם, אלה להיות במודעות ולפנות אליהם תוך כדי לוודא שהם איתנו, מבינים, רוצים לשאול שאלה.

מספר 8

להפעיל מצלמות – תנאי בסיסי ביותר – אם אתם מתחברים מרחוק ורוצים להיות חלק – תדאגו שיראו וירגישו אתם בשיחה – ניראות היא נוכחות, ואם אתם עם מצלמה סגורה, אל תתפלאו שגם הנוכחים בחדר ישכחו שאתם שם בכלל. האחריות כאן כי על המשתתפים מרחוק. 

מספר 9

לדאורג לתשתית טובה –  צילום ושידור ברמה גבוהה,  כך שכולם ניראים ונוכחים ויש חיבוריות רשתית טובה, סאונד – הכולל מיקרופונים על השולחן כדי שניתן יהיה לעקוב אחר אנשים שונים שמדברים בתוך החדר. 

 מספר 10

את הטיפ האחרון – אנו שומרים לכם – יש לכם רעיון? ישבות והדרכות כאלה עובים לכם טוב?  שלחו לנו טיפ אחד שווה ונוסיף עם קרדיט כמובן. :-)

מהחוויה וההתנסות בשנתיים האחרונות הקורונה הינה נקודת המפנה לאנושות ומעבר ל"עולם היברידי".

ישנם שלל  דברים טובים בעולם החדש המופלא הזה שמאפשר לנו לעשות הרבה יותר ממה שהיה לפני כן, אבל כמו בכל שינוי – חשוב לדעת לעבוד נכון וכמה שיותר מדוייק במקומות הללו – לקחת כלים שמאפשרים לנו יכולות חדשות  ולתת להם את הטוויסט הנדרש כדי שיעבדו טוב בממד הוירטאלי, אלו בדיוק סוג התפיסות, יכולות וכלים שאנו משתפים ונותנים למשתתפי/ות הקורסים וההדרכות שלנו – איך לעצב, לפתח ולייצר קהילות בעלות ערך המשלבות בין הממד הפיזי והדיגיטלי, איך לקחת דברים שעובדים לנו טוב בממד הפיזי ולתת להם מענה גם בממד הדיגיטלי.

 

יש לכם עוד טיפ או אספקטים נוספים סביב "למידה היברידית ?
נשמח לשמוע מה ואיך עובד לכם העולם העבודה החדש והמופלא הזה – אם זה בתגובות פה למטה או בפעם הבאה שאנו נפגשים פנים אל פנים