פוסט זה נכתב ביום שני, 6/7/09, 10:11
12 תגובות  היו עליו בבלוג ב- cafe themarker – לא על הידע לבדו 

נתוני שימוש של הפורטל הם אחד המדדים הנוחים והקלים ביותר לקבל אינדיקציה לגבי האפקטיביות של המידע בפורטל.

נתוני השימוש הם קצת כמו רייטינג – מה היו הדפים הכי פופולריים? אילו נושאים הכי משכו את הגולשים שלנו? 

בעיתון המודפס של THEMARKER עושים שימוש רב בנתוני שימוש – מידי יום מופיע: "הכתבות הנקראות ביותר"…האם זה אומר משהו על תוכן הכתבה? על האטרקטיביות של הכותרת שגרמה לגולש ללחוץ ולהכנס לפריט. 

מה ניתן לעשות עם נתוני השימוש?

מנהלים מתים על מספרים – באמצעות נתוני השימוש אנו יכולים להראות להם תמונת מצב של כמות המשתמשים, המקומות המרכזיים אליהם אנשים נכנסו, מה עניין את מרבית הגולשים.

ברגע שיש נתונים סטטיטטים קל מאוד להוציא אותם, להגדיר דוחות שונוים ולקבל נתונים גם על כמות הביקורים וגם על מספר המבקרים השונים.

נתונים מרכזיים עליהם מסתכלים:

 Unique users – משתמשיים שונים לפי מדד זה כל משתמש נספר פעם אחת בלבד בתקופה הנתונה (למשל מספר העובדים שנכנסו בחודש לאתר)

Visits – ביקורים – כמות הביקורים החוזרים של אותו משתמש. כאן בעצם אנו יכולים ללמוד האם נכנס פעם אחת בחודש לאתר הוא לדף מסויים או שנכנס אליו מספר רב של פעמים. ככל שהעובד נכנס לאותו דף מספר רב של פעמים אנו יכולים להסיק כי הדף מהווה כלי עבודה משמעותי עבורו ויש בו מידע שימושי.

ישנן תוכנות שמחשבות גם average visits per day – כמה פעמים בממוצע עובד נכנס לאותו אתר ביום. נתון זה מאפשר לנו להשוות את מידת השימושיות של האתר, ולהשוות את השימושמיות של אתרים שונים.

אילו נתונים נהוג להציג?

לרוב נכון להסתכל ברמה החודשית על התנהגות הגולשים.

הכי חשוב היא להבין שהנתונים הללו הם יחסיים לכן רצוי להשוות בין מספר חודשים ולדון במגמה של עלייה או ירידה בכניסות ולא בהכרח כמה אנשים נכנסו.

לפעמים יש אירועים שמיד אחריהם רואים שינוי משמעותי בנתונים – למשל מידע חשוב נשלח במייל לכולם, ורואים כמות כניסות גדולה מאוד לאותו פריט באותו יום.

חשוב מאוד לשמור על צינעת הפרט ולא להציג נתונים לפי שמות  כמה פעמים משה נכנס לפורטל הוא מידע רכילותי בעיקר אשר מקומו לדעתי אינו מקצועי. כן חשוב מאוד להגדיר תפקידים ולהשוות בין נתוני הכניסה של עובדים לעמות מנהלים, של תפקידים שונים בארגון וכו'.

מה המוקשים?

חשוב מאוד לא להסתכל רק על המספרים אלה גם להצליב אותם עם מידע רך יותר שאנו מכירים על המשתמשים שלנו ודרך השימוש שלהם באתר.

כדאי לגבות את נתוני שימוש עם דיון עם המשתמשים – מה הגורמים לדעתכם לנתוני השימוש הללו? האם זה מה שהם ציפו? האם יש הסבר לנתוני השימוש? ניתן גם לראיין משתמשים ולהשוות ממצאים אילו עם הנתונים.

אם יש נתונים חריגים אשר אינכם יודעים להסביר – כדאי גם לעשות כמה ראינות טלפוניים עם גורמים שונים בארגון – אולי הם יתנו לכם תובנות על הנתונים. חיסרון של נתוני השימוש שהם לא מספר את הסיפור המלא – האם באמת קראו את הדף או רק נכנסו? 

אילו כלים קיימים בשוק?

יש מוצר מצויין של חברת webtrends – מוצר מקצועי ולא זול.

יש חברה ישראלית בשם cardiolog אשר מתאימה  מאוד למוצריsharePoint

לקרדיאולוג יש מוצר חינמי אשר ניתן להתקנה בקלות ומומלץ מאוד לשימוש.לMOSS sharepoint  יש יכולות להציג נתונים סטטיטיים, אך התמונה שהוא מציג היא מעט מוגבלת.

Google analytical – מתאים בעיקר לבדיקת נתוני שימוש של אתרי אינטרנט.

בארגונים בהם יש שכבר של DATAWAREHOUSE עם מוצרי BI  כגוןPerformance Point  או Panorama ניתן באמצעות כלים אילו להגדיר דוחות של שימוש בפורטל.

כיום ניתן לקבל דוחות של BI Performance Point  יחד עם SharePoint (ראו כתבה) וזו הזדמנות מצויינת להגדיר באמצעות ה- Performance Point דוחות סטטיטיים על האתרים (אם עוד לא עשיתם זאת). 

בהצלחה.

אשמח לשמוע על סוגים שונים של דוחות שימוש שעשיתם.  

ועל התנסות עם דוחות

לחץ לקריאת 12 תגובות