בכל ארגון יש מומחים, בכל ארגון יש תמיד את האנשים האלה שיודעים יותר מאחרים. את האנשים שאנו נפנה אליהם בשאלות, ונבטח בתשובות שלהם.

בעולם הדיגיטלי, לפעמים זה ניראה לי שיש רק מומחה אחד – קוראים לו Google – כל השאלה שיש לי אני שואלת קודם כל אותו, והרבה פעמים הוא יודע לתת לי את התשובה הנכונה.

כמה שאלות ששאלתי אותו השבוע: מה זה מונח מסויים בעולם של מחשבים, אילו הצגות יש השבוע בהבימה, אילו מאמרים פרסם אדם מסוים. בחלק מהמקרים הגעתי ישר לתוכן שרציתי, באחרים הגעתי לאתר שממנו יכולתי להמשיך לתוכן שרציתי.

אבל זה רק סוג אחד של מענה, לפעמים אני מחפשת תשובה לא רק של מומחה אלה גם של המלצה – מהו טכנאי מכונות הכביסה טוב ואמין? מענה הזה  מבוסס לא רק על ידע שהוא "כאן ועשיו" אלה גם על ניסיון וקשרים. כאן יש לי כלי נהדר – קבוצת ווטסאפ של הישוב הרבה מאוד אנשים, שרובם מכירים אחד את השני, סומכים אחד על השני וכל הזמן שואלים שם שאלות ומקבלים תשובות על בעלי מקצוע, מי נוסע לאן ויכול לקחת, מי מכיר ביביסטיר, דירה להשכרה ועוד המון המון שאלות קטנות וגדולות. מה שמאפיין את הקבוצה הזו זה השאלות חוזרות על עצמן – לפני חודשיים מישהי חיפשה טכנאי מכונת כביסה, והיום שוב, אותם שאלות, אותן המלצות. הקבוצה הזו היא סוג של רשת חברתית עם חלק מהאנשים יש לי קשרים חזקים ועם אחרים קשרים חלשים, אבל בין כולם יש איזה יחסי אמון בסיסיים חשובים מאוד.

למה אני כותבת את כל זה, פשוט להמחיש שבכל דבר שאנו עוסקים או נוגעים אנו נוגעים בידע. יש ידע מבוסס יותר על תכנים וחומרים שפורסמו, הוא נכון ורלוונטי לאורך זמן, ויש ידע שהוא כאן ועכשיו – משהו שאני מחפש כרגע, משהו קטן שיפתור לי בעיה כרגע.

 

ואיך כל זה קשור למומחים, מומחיות וידע ארגוני?

פשוט מאוד – כל מה שקורה בחיים הפרטיים שלנו קורה גם בעולם העבודה.

בעולם העבודה אנו יכולים לאפיין מספר סוגים של מומחים:

מומחיות מבוססת קודם כל על ניסיון ייחודי שצבר אדם מסוייexpertם, על ידע מעמיק יותר שיש לו על פני האחרים.

מומחים יכולים להיות משהו שמגיע מההנהלה – הנהלה תחליט מיהו מומחה בהתאם תפקיד, ותק או ניסיון.

מומחה יכול להיות מי שיש לו כבר הרבה שנות ניסיון באותו ארגון ומכיר את ההסטוריה ודברים שנעשו בעבר ואחרים כבר מזמן שכחו.

מומחה יכול להיות מישהו שמביא איתו ניסיון מארגונים אחרים, מתחרים או משלימים ומביא ניסיון שנצבר במקומות שונים.

מומחה יכול להיות משהו שצומח מהשטח, מישהו שכולם שואלים אותו שאלות, מישהו שכולם יודעים שהוא תמיד שמח לעזור לאחרים או מישהו שפשוט אוהב לעזור, לכתוב ולשתף את הידע והניסיון שלו.

אני שייכת לסוג האחרון – אני נהנית לכתוב את הרעיונות והמחשבות שלי, לא תמיד יודעת אם יש מישהו שקורא אבל אני בטוחה שמישהו יום אחד יקרא ויהנה, ואולי אפילו זה יוביל אותי להמשך של קשר איתו.

אנחנו רוצים שכל הידע של המומחים יהיה נגיש לאחרים בארגון

ניסיתים פעם לבקש ממישהו – "תגיד לי כל מה שאתה יודע על נושא X…." בואו נפתח את הראש ונוציא משם את הידע שלך ישר לדיסק און קי …. :-) לא ניראה לי שנצליח… זה גם מעורר התנגדות וגם איך בכלל ניתן לענות על שאלה כזו? אבל יחד עם זאת, בהחלט ניתן בעדינות., בלי לגרום למומחה תחושה של איום לעודד אותו לשתף את הידע שלו.

למשל ניתן לשאול מהם השאלות ששאלו אותך בשבוע או בחודש האחרון, זה הרבה יותר קונקרטי ומוגדר.

אל תשכחו את האימרה הישנה – ידע = כוח… עדיין יש כאלה שיחששו לשתף וזה ירגישו שמאיימים על הביטחון התעסוקתי שלהם, ויש לעזור להם, להסביר להם ששיתוף בידע דווקא יעצים ויחזק אותם, ויקטין את כמות השאלות החוזרות על עצמן.

 

אז בואו נגיד שיש לנו המון מומחים בארגון, ואנחנו רוצים לעשות משהו עם הידע והניסיון שלהם, מה נעשה?

אז זהו שזה די פשוט.

אחד הדברים שמניעים את כולנו ברצון לעשות למען האחר הוא ההכרה, התגמול, התחושה שמעריכים אותי. והמומחים, אולי יותר מכולם, חיים על זה, חיים על התקשורת הדו כיוונית הזו שמאפשרת למישהו לחפש משהו ולמצוא את הידע הזה ששיתף אדם מסויים. האנשים הם המרכז פה, וחשוב מאוד לתת במה ומקום לאנשים שיכולים לבטא את המומחיות והניסיון שלהם.

אז דבר אחד שצריך זה לתת הכרה למומחים, סמל, "אני מומחה" הדבר השני הוא לתת תגמול על המומחיות – ככל שאתה משתף יותר, אתה מקבל יותר, ככל שאתה כותב יותר, ככל שאתה עונה יותר – אתה מקבל יותר – ואוווו – זה ממש כדאי לי…. קראו כאן עוד על מה קורה כשהופכים את ניהול הידע למשחק

הדבר השני הוא להבין את הנושאים בהם המומחים מומחים. בהקשר הארגוני, אמנם חשוב לנו לתת במה לאדם, אך אנשים באים והולכים ולכן הדגש צריך להיות על נושא או נושאים בהם אני מומחה. לכל מומחה ניתן להגדיר נושא או מספר נושאים אליהם כדאי לאחרים לפנות אליו.

הדבר השלישי, לתת למומחה מקום בו הוא יכול להתחיל לשתף את המומחיות שלו – זה יכול להיות דפים של וויקי, זה יכול להיות בלוג, זה יכול להיות פורום מקום בו שואלים שאלות, זה יכול להיות ערוץ לשיחה (כמו ווטס אפ) זה יכול להיות הרבה מאוד, כולם יחד או רק חלק מהם.

והדבר האחרון הוא להתחיל לעבוד עם המומחה על שיתוף בידע שלו, בין אם בחרנו במקום בו המומחה כותב את התוכן לבין אם בחרנו במקום בו שואלים את המומחה שאלות, חשוב לשבת איתו ולראות איך הוא מתחיל לעבוד עם המדיה הזו, איך פועלים בתוכה, איך כותבים. הצעדים הראשונים הם לא פשוטים, לא לכולם הכתיבה באה בחופשיות…

האם גם אצלכם יש מומחים בארגון? אם כן מי הם?

האם הייתם רוצים להציע להם שיטות וכלים חדשים לשתף את הידע והמומחיות שלהם?

האם תרצו לעודד אותם להשתתף?

אם שאלות אילו מעניינות אותכם, נשמח להגיע לפגישה ולשוחח על העניין.