אנשים קוראים תוכן על מסך מחשב באופן שונה משהם קוראים על נייר

מחקרים מצאו שהדרך שבה אנשים קוראים מול מחשב שונה מקריאה מנייר.

תחשבו כרגע – מה אתם עושים עם העיניים שלכם? האם שמתם לב שהן מתמקדות בכותרות ובתתי כותרות, מחפשות מילות מפתח וקישורים, קופצות ממקום למקום.

ומה עם הידיים? אם אנו מול מחשב, היד על העכבר רק מחפשת לקפוץ למקום אחר, ואם אנחנו בטלפון – מקטינים ומגדילים את המסך ולוחצים על קישורים שייקחו אותנו למקומות חדשים.

מחקר שנרך על ידי ג'ייקוב נילסן עוד בשנת 1997 בדק איך קוראים מידע ברשת. המחקר מצא כי:

  • אנשים מרפרפים על המסך ולא מתעמקים: 79% סורקים את הטקסט במקום לקרוא מילה-מילה
  • הטקסט הוא הקובע: 78% מתמקדים בטקסט יותר מאשר בתמונות
  • קוראים בקצב איטי יותר: קצב קריאה ממסך המחשב איטית יותר ב-25% מאשר מדף מודפס

מחקר נוסף שנעשה על ידי ג'ייקוב נילסן בשנת 2006 מציג את עיקרון ה- F לקריאת תוכן דיגיטלי. במחקר נבדקו 232 נחקרים אשר צפו באלפי דפים באינטרנט וזיקקו את דפוס הסריקה לכלל ה- F

כלל ה- F לסריקת דפי אינטרנט קובע כי אנשים סורקים את המסמך בצורה של האות F – כלומר הם סורקים תוכן לרוחב בתחילת העמוד, לאחר מכן הם יורדים למטה בעמוד וסוקרים אזור אופקי נוסף לבסוף סורקים את התוכן בצד הדף בצורה אנכית.

f_reading_pattern_eyetrackingמקור התמונה: F-Shaped Pattern For Reading Web Content

אז מה עושים? איך אנו יכולים לכתוב כך שבכל זאת יקראו את המסרים שלנו?

חשוב להבין את דפוסי השימוש הללו, שהם אוניברסאליים לכולם, ולכתוב בהתאמה כדי שנוכל לקבל את מקסימום תשומת הלב של הקורא לתוכן שאנו מפרסמים.

  • כתיבה במדיה דיגיטלית צריכה להיות קצרה יותר מכתיבה לדפוס
  • הטקסט צריך להיות נוח לסריקה – בהתאם לעקרונות כלל ה- F
  • יש לבנות את התוכן בצורה שהמסר יועבר בקלות ובמהירות בתחילת המסמך

 

בכתבה הבאה נכתוב מספר טיפים על כתיבה אפקטיבית במדיה הדיגיטלית.

רוצים ללמוד עוד ולהתנסות בכתיבה המתאימה למדיה דיגיטלית?

אנו מציעים סדנאות ייעודיות לכותבי תכנים בארגונים. במהלך הסדנה, נלמד ונתרגל כתיבה של תוכן בהתבסס על התכנים שלכם בארגון.

לקבלת פרטים על הסדנה