האם יש ספק לגבי חשיבות רשת הקשרים שלך ליצירת הזדמנויות ולקידום הפעילויות שחשובות לך?

מחקרים רבים ממחישים את הערך של רשת קשרים, גם אם הם חלשים. תיאוריות הרשתות החברתיות אותה למדתי כבר לפני 15 שנה באוניברסיטת חיפה אצל פרופ' אילן תלמוד בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולגיה, מתארת את השחקן, האדם, או הארגון במונחים של הקשרים שלו עם שחקנים, אנשים וארגונים אחרים. מתוך תיאור מבנה הרשת, דנים בעוצמה שלה וביכולת להשתמש במבנה הרשת כדי לייצור הזדמנויות חדשות. קראו עוד על תיאוריית הרשתות החברתיות בארגונים.

אוקיי, הבנתי, אבל מה אני עושה מחר בבוקר כדי לבנות לעצמי רשת מקצועית טובה יותר?

כאן נכנס לתמונה ספר מעולה שנקרא – Work Out Loud מאת John Stepper. קראתי ונחשפתי לג'ון סטפר כבר לפני שנה במסגרת העבודה שלי עם חברת Jive. את ג'ון פגשתי השנה בכנס של חברת Jive  בלאס וגאס, השתתפתי בסדנה שהעביר ופתאום – נפל לי אסימון.

אנשים יכולים ללמוד איך לשכלל את הרשת החברתית והמקצועית שלהם, כדי שתביא להם ערך. אנשים יכולים ללמוד איך להתנהל במדיות ובכלים דיגיטליים

אנשים לא עושים זאת באופן טבעי, הספר work out loud מראה איך אפשר לקחת את הערך של רשת חברתית ולהפוך אותה לכלי עבודה יומיומי, שאני בתור אדם פרטי יכול להשתמש בו כדי להעצים את היכולות והקשרים שלי. ספר מרתק! אני קוראת ונהנית מכל רגע!

ג'ון סטפר עבד 18 שנה ב- Deutsche Bank והוביל בין השאר את תרבות ה- Collaboration שהוטמעה בארגון. הם עשו שימוש ב-Jive  כדי לפתח את התרבות הזו. הניסיון הרב שלו בהטמעה של רשתות חברתיות ארגוניות וביצירה של תרבות ארגונית שמעודדת שיתוף ועבודה טובה יותר יחד, הובילה אותו לכתוב בלוג שאחר כך הפך למתודולוגיה ובעקבותיה לספר. כן הספר הזה – Work Out Loud  – או בתרגום שאנו נותנים לו לעברית לעבוד בגדול.

ג'ון מציג בצורה קלה ופשוטה עקרונות לבנייה של רשת חברתית חזקה ומוסיף תרגילים קצרים שדורשים דקות ספורות. מי שיתאמן ויעבוד לפי השיטה הזו יוכל לממש את עצמו מבחינה אישית ומקצועית בצורה טובה יותר. הוא מלמד אותנו איך לשפר ולשכלל את הרשת החברתית כך שתיתן לכל אחד מאיתנו יותר ערך.

כשקראתי את הספר ראיתי בו כל כך הרבה דברים שאנו עושים כבר הרבה מאוד שנים, במסגרת הטמעה של תהליכים הקשורים לחוכמת ההמון בארגונים. היופי של הספר הזה הוא שהוא ממשיג את הפרקטיקה שאני השתמשתי בה באופן אינטואיטיבי בצורה ברורה שניתן לשחזר ללמוד ולהשתמש שוב וללמד עוד.

 

בשיטה יש חמישה שלבים מרכזיים

  • בנייה של רשת חברתית מקצועית
  • לתת נראות לעבודה שלך
  • להוביל בנדיבות
  • להשתפר
  • לעבוד עם מטרה ברורה
work out loud

Work Out Loud, John Stepper

 

 בנייה של רשת חברתית – מקצועית

האם אתה באמת יצור חברתי?

תחשבו לרגע, האם זה שעשיתי פעילות ברשת חברתית כלשהיא אומר שאני יצור חברתי? ממש לא….

כולנו יצורים חברתיים, לכולנו יש רשת של קשרים עם אנשים, קשרים חזקים ממקום העבודה, משפחה וחברים וקשרים חלשים ורופפים עם אנשים שאנו פוגשים רק לעיתים רחוקות.

רשת הקשרים שלנו מאפשרת לנו גישה לידע, ניסיון והשפעה. על זה מדברים ב- 50 השנה האחרונות זה לא חדש, אבל מה הלאה?

הסוד הגדול שג'ון מלמד אותנו הוא איך לבנות רשת של יחסים עמוקים ובעלי משמעות עם אנשים. רשת כזו היא רשת המבוססת על אמון, וזוהי רשת אשר תוכל להביא ערך משמעותי.

כאן ג'ון מתחיל להפתיע, הוא נותן לנו טיפים קלים ופשוטים איך להרחיב את מעגל הקשרים שלנו, למשל, כדי לבנות את הרשת המקצועית של הקשרים החלשים.

הנה תרגיל ממש פשוט, עקבו אחר שני אנשים שמעניינים אתכם. עקבו אחריהם ב- LinkedIn, twitter או בבלוג שלהם.

 

לתת נראות לעבודה שלך

אחת החוויות הראשונות שלי בתחום הייתה כשכתבתי בלוג ב-The Marker Cafe לפני הרבה שנים, אני עדיין זוכרת את הריגוש, כל פעם שפרסמתי בלוג צפיתי בכמות התגובות, הלייקים של אנשים שבכלל לא הכרתי והתחילו להגיב לי. זאת הייתה ממש חוויה מרגשת.

אותו הדבר נכון גם לעולם העבודה. כאשר אתה מתחיל לשתף בעבודה, זה עוזר לך לבנות את המוניטין שלך בתוך הארגון, אתה מתחיל להיות מוכר לא רק לאנשים איתם אתה בקשר יומיומי אלה גם להרבה אנשים אחרים בתוך הארגון. פתאום אתה מקבל פידבקים מאנשים שבכלל לא ידעת שעוקבים או מתעניינים בתוצרים שלך.

רווח נוסף הוא שהעבודה שלך נהיית יותר אפקטיבית. הרבה אנשים שואלים אותי איך בדיוק זה משפיע על האפקטיביות? ואיך ניתן למדוד את זה. אז ג'ון נותן בספר שלו ציטוטים ודוגמאות מוחשיות – מה זה להיות יותר אפקטיבי.

עובד אחד סיפר שברגע שהוא התחיל לעבוד במדיה משותפת, המנהל שלו לא היה צריך יותר להתקשר אליו ולקבל עדכון על מה הוא עושה, כי הוא פשוט יכול לעקוב אחרי הפעילות באופן ישיר, אותו דבר קורה מול ממשקים שונים בארגונים מולם אתה עובד.

כמה פעמים קרה לכם שאנשים שונים שואלים אתכם את אותה שאלה שוב ושוב? אתם מוצאים את עצמכם כמו תקליט חוזרים על אותם הדברים או מעתיקים מייל שכבר כתבתם בעבר.

כמה פעמים קרא לכם שהכנתם משהו, ואז כשכבר הייתם בטוחים שהכל סגור, פתאום התחלתם לקבל תגובות שחייבו אתכם לשנות הכל? האם לא עדיף לעבוד יחד ולקבל את הפידבקים הללו תוך כדי העבודה, לחסוך הרבה זמן וגם לשחרר תוצר שהוא טוב יותר?

ג'ון מוסיף כי מהניסיון שלו בארגון בנקאי גדול אנשים דיווחו כי העבודה הופכת להיות יותר מהנה כאשר אתה מוצא את עצמך מגיב וענה לאחרים, שאול שאלות ומקבל תשובות. יש לך יותר השפעה, הכרה וכייף בעבודה היום ימית.

 

להוביל בנדיבות

עקרון חשוב הוא הנתינה. הנתינה צריכה להיות בכיף, לתת בלי לצפות לקבל משהו כרגע, נתינה יכולה לבוא לידי ביטוי בהרבה צורות שונות – לתת תשובה לשאלה שמישהו שאל, לעשות like למשהו שמצא חן בעיניך, לכתוב תגובה אם קראת משהו נחמד. פשוט לתת משוב למי שכתב או פשוט – להגיד תודה. תודה שעזרת לי, תודה ששיתפת, תודה על מה שאתה עושה.

יש שטוענים שאינטרסים אישיים הם הפכים לקידום אינטרסים של האחר. אך לא כך הדבר. ביל גייטס טען ב- World Economic Forum כי יש שני כוחות מרכזיים שמניעים את טבע האדם, אינטרסים אישיים ודאגה לאחר. אנשים הם הכי מצליחים כאשר הם מונעים על ידי שילוב של שני הכוחות הללו יחד.  אנשים מצליחים הם אנשים אשר חשובה להם הצלחת האחר בנוסף לכך שהם מונעים מקידום האינטרסים האישיים שלהם.

יש אנשים שחוששים לשתף וששואלים את עצמם, מה יש לנו לומר, מה יש לנו להציע? ג'ון מציע מספר דברים קטנים שכל אחד יכול לתת, כל אחד יכול לתת הערכה, להתעניין בתחומי העניין של האחר, להקשיב, לעודד אחרים לדבר על עצמם ולתת לאחר תחושה שהוא חשוב.

כל כך קשה לנו להגיד את התודה לאחר, אך אנו כל כך מתרגשים כשאומרים לנו את התודה… פשוט לפרגן ברוחב לב.

אחת הדוגמאות המבואות בספר הן של פרד ווילסון, המייסד של חברת הון סיכון Union Square Ventures המשקיעה בחברות אינטרנט ובין לקוחותיה חברות כגון twitter, foursquare ועוד.  פרד ווילסון כותב כל יום בלוג, בעיקר בנושאים טכנולוגיים, יש לו 9 מיליון עוקבים ופעמים רבות הוא נותן טיפים חינם לקרואיו על ניהול של חברות סטארט אפ.  באחד הפוסטים, פרד ווילסון כתב על החשיבות ללמד טכנולוגיה ושפות תיכנות בבתי הספר. אחד הקוראים שלו המליץ לבקר בבית ספר ששם מתנהלות תוכיות כאלו, פרד ווילסון המשיך ללמוד את הנושא וגילה שלמרות שיש מספר תכניות כאלה הן לא נפוצות. הוא החליט להשקיע במימון של תכניות דומות בבתי ספר נוספים.

הנתינה היא אחד העקרונות החשובים, כאשר אני נותן בלי ציפייה ישירה לתמורה, אני מקבל בסופו של דבר הרבה יותר.

במהלך עבודה שלנו בארגונים ובעבודה כיועצת הרבה פעמים אני משתפת בידע המקצועי שלי, גם אם אין תרומה מידית, הבלוג הזה שאני כותבת הוא אחת הדוגמאות אך לא היחידה. מהניסיון שלי ושל הרבה אחרים מי שנותן גם מקבל, לא תמיד מאותו המקום, לא תמיד באותו ההקשר אבל העולם הוא מן גלגל כזה שבסופו של דבר הכל חוזר.

 

להשתפר

אחת המוטיבציות המרכזיות לעבודה בקול רם היא הרצון להשתפר, אנו מפרסמים את העבודה שלנו כדי לקבל תגובות מועילות מאחרים אשר יעזרו לנו לייצר תוצרים טובים יותר.

תהליכי השיפור הם תהליכים ספיראליים המתרחשים כל הזמן. בליווי שלנו את הארגונים השונים אנו פעמים רבות מדברים על תהליכים ספירליים של יצירה של ידע, תהליכים אשר מתקיימים כאשר יש אינטראקציה סביב הידע. מאמרו של ננוקה שהוא אחד מאבני הבניין של עולם ניהול הידע מדבר על הצורך באינטראקציה ומשוב על מנת לזקק ולהתאים את תוצרי הידע.  ג'ון סטפר מתייחס לממדים שעסקנו בהם בעבר ומוסיף את הממד האישי – איך אני משפר את היכולות שלי.ההנחה הבסיסית היא שאין נכון ולא נכון ושאנו נמצאים בתהליך של שיפור מתמיד של היכולות שלנו. הדגש הוא על התהליך ופחות על התוצאות.

כדי שנוכל להשתפר, חשוב מאוד לאפשר לטעות ולבקש עזרה כאשר נתקלים בבעיה. להתמקד בהתקדמות האישית שלך במקום בהשוואה לאחר. וגם לבחון את ההתקדמות, האמונות ובמידת הצורך לשנות ולהתאים אותם לשינויים בסביבה.

בספר, נותן ג'ון סטפר כלים פרקטיים הממחישים כיצד לייצר את השיפור המתמיד. הוא הגדיר תוכנית של 12 שבועות שמתרגלת בניית רשת מקצועית אפקטיבית שלב אחרי שלב ומראה איך הופכים את זה להרגל קבוע. יצירת שינוי בהרגלים הוא אחד הדברים המורכבים ביותר לכולנו. ג'ון מלווה אותנו ביצירת הרגל קבוע אשר יעזור לבנות את הרשת המקצועית.

 

לעבוד עם מטרה ברורה

אנו חיים בעולם של אילוצים ומחסור בזמן, אז חשוב שנבנה רשתות מקצועיות אשר יקדמו מטרה מוגדרת שלנו.  ג'ון מביא מספר דוגמאות למטרות ברורות שבחרו אנשים שאיתם עבד. המטרות כולן ברורות וברות השגה. למשל: אני רוצה לקבל יותר הכרה לעבודה שלי בארגון, אני רוצה לחפש תפקיד אחר בתוך הארגון שלי, אני רוצה לחפש הזדמנויות תעסוקתיות אחרות בתוך הארגון שלי, אני רוצה לחפש עבודה בתחום שלי בארגון אחר ובמדינה אחרת, אני רוצה ללמוד תחום חדש שאולי אעסוק בו.

כאשר יש לי מטרה ברורה שאליה אני מכוון, כל הפעילות של למידה, פרסום תוצרים ובנייה של קשרים מכוונת למען אותה מטרה, וכך היא תאפשר לנו להגיע אליה בקלות רבה יותר.

אז איך נדע אילו מטרות להציב?

מומלץ לבחור נושא שמעניין וחשוב לך ולקבוע אותו בצורה מספיק ממוקדת כדי שניתן יהיה לראות התקדמות בתוך 12 שבועות. ברגע שבוחרים נושא, השלב הראשון הוא ללמוד עליו ועל אנשים אשר עוסקים בנושא הזה. זה הרעיון של רשת חברתית, אנחנו לא רק מתעסקים בתוכן אלא גם באנשים אשר התוכן הזה מעניין גם אותם.

 

מעגלי עבודה בגדול – Work Out Loud Circles

מעגלי עבודה בגדול הם קבוצות קטנות של אנשים אשר עוזרים אחד לשני לייצר את ההרגלים של עבודה בגדול. במשך 12 שבועות, באמצעות תירגול, בונים רשת חברתית מקצועית שיכולה לעזור לקדם את המטרות המוגדרות.

במעגלים יש 2-5 אנשים, והם נפגשים אחת לשבוע למשך שעה במשך 12 שבועות. יש תוכנית ברורה ומוגדרת למפגשים הללו.

 




אולי יעניין אותכם לקרוא

טרנספורמציה דיגיטלית

רשתות חברתיות בארגונים – מאמר

יש לכם רשת קשרים ברשתות החברתיות? יופי אבל מגיע לכם הרבה יותר

 

השירותים שלנו

Comments

comments