במאמר קודם דיברנו על ההבנה שמשנה את עולם ההדרכה בשנים האחרונות. בעקבות מחקרים רבים, שמראים ש-70% מהלמידה האפקטיבית מתבצעת על ידי התנסות בפועל תוך כדי העבודה השוטפת, 20% בהתבוננות ולמידה מאנשים אחרים, ורק 10% מהקשבה להרצאות ומקריאה, ברור כי הרצאות פרונטליות וקורסים שבהם מרצה מעביר תכנים ללומדים פסיביים, אינם מספיקים עוד, גם אם ההרצאות מרתקות ומלהיבות. הדרך להשפעה אמיתית ולהשגת מטרות הקורס עוברת דרך למידה קבוצתית, המשך קשר ומעורבות של הלומדים גם לאחר ההרצאה.

אבל האם כדי לאפשר למידה קבוצתית מקוונת, להמשיך ולקיים תקשורת בין הלומדים ולהפיק את המירב מהמשוב החיובי שזה יוצר, חייבים להשתמש במערכות ניהול למידה ותקשורת גדולות, מורכבות ויקרות?

הקמה מהירה של סביבת למידה חברתית

כדי לתת מענה יעיל ומהיר לצורך בסביבת למידה קבוצתית שמאפשרת שיתוף בתכני למידה, שיחה ויצירה, שקדנו ב-Social Knowledge על יצירת פלטפורמה קלה לסביבות למידה חברתיות, לקורסים ולסדנאות. סביבה עשירה שבה ניתן בקלות רבה ובעלות נמוכה ליצור קהילה לומדת סביב קורס, סדנה או הרצאה. להעלות מצגות, מאמרים, סרטוני וידאו, קישורים וחומרי עזר.

בסביבת הקורסים והסדנאות של Social Knowledge אפשר ליצור מעטפת של תוכן עשיר ולפתח דיונים סביב כל נושא וכל שיעור בקורס. משתתפים פעילים יבלטו במהרה ויקבלו משוב חיובי על השתתפותם ותרומתם, דבר שיגביר את השיתוף במעגל של משוב חיובי.

מה אפשר לעשות בסביבת למידה חברתית

הדבר הראשון שאפשר לעשות הוא כמובן להעלות מצגות, סרטונים וחומרי תוכן שונים לגישה מהירה של הלומדים. אבל כאן רק מתחילות האפשרויות. אפשר לנהל שיחה  סביב כל שיעור או מסמך, לשאול שאלות, להעלות רעיונות, לעבוד בקבוצות על תרגילים ופרויקטים, להעלות את התכנים ואת העבודות שכותבים הלומדים ולשתף עם כולם.

זאת סביבת למידה עשירה שמאפשרת שיתוף ועבודה אישית וקבוצתית, מחזירה משוב חשוב למרצה ואוספת ומסדרת את התכנים שיצרו הלומדים

Learning Space 3-box Message

העלאת וארגון תכני למידה

בסביבת הלמידה אפשר ליצור מערכי שיעור תוך שימוש בתבניות מוכנות מראש. לכל שיעור, או יחידת תוכן, אפשר להעלות מצגות, סרטונים, הסברים, קישורים לחומר עזר וקבצים נלווים. לכל פריט כזה גם יש ניהול גירסאות מובנה ואפשר לעדכן תכנים תוך שמירת הגרסאות הקודמות בהישג יד.

דוגמה: שיתוף מצגות בסביבת עבודה עשירה לקבוצת הלמידהF02

מרחב שיחה ועבודה קבוצתית לכל שיעור

לכל שיעור נוצר באופן אוטומטי מרחב שיחה. במרחב זה ניתן להגיב על השיעור. לשאול שאלות ולנהל שיחה בקבוצה, להעלות רעיונות חדשים ועוד. אפשר אפילו לקבוLesson02-02ע משימות לעבודה בצוות.

 

 

למידה תוך כדי תנועה – מובייל ואימייל

חיבור נוח לאימייל מאפשר ללומדים לקבל עדכונים חשובים לתיבת המייל שלהם. לחיצה על הקישור במייל תוביל ישירות לדף המתאים. כך הלומדים יכולים לגשת בקלות לסביבת הלמידה ישירות מהמייל שלהם.

כל תלמיד יכול לסמן את השעורים והתכנים שאחריהם ברצונו לעקוב. לחיצה על סימן Follow מפעילה או מכבה את המעקב. המשמעות – עדכונים ישירות לאימייל בכל פעם שהתוכן משתנה – קובבץ מצגת, מסמך, מאמר וכל תוכן אחר.

גם מסמארטפון או מטאבלט, אפשר לגשת, לקרוא ולפעול בסביבת הלמידה.
mobile

פרופילים אישיים לכל משתתף

בסביבת הלמידה, לכל משתתף יש דף פרופיל אישי שבו ניתן להעלות תמונות, פרטים אישיים ומקצועיים, קישורים ועוד. דף הפרופיל האישי מאפשר גישה מהירה לתכנים שיצר אותו משתתף ולנושאים שעבד עליהם ולכן יכול לשמש גם מקום נוח לשולחן עבודה אישי.

על ההשתתפות והתרומה ללמידה הקבוצתית ולמהלך הקורס, מקבל כל משתתף נקודות. הנקודות ודרגת רמת ההשתתפות מוצגים בפרופיל האישי ומהווים תמריץ חשוב לעידוד השתתפות פעילה.

personal profile

 לשמור את היד על הדופק – מידע על רמת ההשתתפות

Lesson02-03

כשמנהלים מערך למידה לאורך זמן, חשוב לדעת מהי מידת ההשתתפות, אילו תכנים פופולריים ומיהם המשתתפים הבולטים. משוב זה חשוב מאוד למנחה ומאפשר לראות אילו שעורים מוצלחים במיוחד, אלו זקוקים לשיפור ואיך הלמידה משתנה לאורך זמן. חשוב לדעת גם מי הם הלומדים הפעילים ביותר, אלו שתורמים וכותבים ואלו שמגלים עניין ושואלים שאלות. חשוב לדעת אלו שאלות עולות לגבי כל שעור וכל משימת עבודה. לשם כך, לכל פריט מידע שהוא – מצגת, מאמר, סרטון וידאו וכל פריט אחר, ניתן לעקוב אחריו, לראות כמה צפו בו ומה היתה התגובה.

לרשות המרצה ומנהלי ההדרכה עומדים תצוגה ודו"חות של רמת השימוש, המעורבות של הלומדים ומידת ההשפעה  של התכנים.

בעמוד הראשי מוצגת רשימת המשתתפים הפעילים ביותר, שקיבלו את מירב הנקודות על השתתפותם. רשימה זו גלויה לכולם ומהווה תמריץ נוסף להשתתפות ותרומה פעילה.

קצת טכנולוגיה – מהי תשתית סביבת הלמידה הקבוצתית?

סביבת הלמידה השיתופית של Social Knowledge מתבססת על igloo, פלטפורמה ייעודית לתקשורת מהירה ולעבודה משותפת בתוך הארגון וגם מחוץ לו, עם לקוחות ושותפים העיסקיים. בחרנו את igloo בשל המגוון הגדול של כלים עשירים שמאפשרים התאמה מהירה ללא צורך בפיתוח, בשל המספרר הגדול של דוגמאות יישום מוצלחות במגוון תחומים ובשל ההצלחה המוכחת של igloo במתן שירות ופתרונות לחברות רבות, כולל חברות טכנולוגיה, ייצור ומסחר, בנקים וארגונים שונים.

סביבת הלמידה החברתיות ניתנת ליישום מהיר לקורסים ולסדנאות. יישום פשוט ומיידי שמתאים גם לסדנאות קצרות כמו מפגשי קפה ידע או לקורסים של הרצאות בודדות.

כדי להכיר טוב יותר את סביבת הלמידה המקוונת, לראות כיצד היא יכולה לשמש אתכם ולנסות גם אצלכם, צרו קשר. נשמח להדגים, לשוחח ולהתאים סביבת למידה לצרכיכם.