בחברת היי טק בה עבדתי, יצרנו מנגנון של וויקי ארגוני בה עובדים במחלקות רבות בארגון התבקשו לשתף בידע ובניסיון שצברו במהלך העבודה שלהם.

את השאלות המרכזיות שהתמודדנו אתה הייתה – מה יגרום שלאנשים לקחת חלק בתהליך הזה? מה ה-אמיל"י (אני מה יוצא לי מזה) בשבילם?

ואז חבר טוב של בועז העלה את הרעיון – בוא נהפוך את הכל למשחק. וזה אכן מה שעשינו. אנשים צברו נקודות בהתאם לכמות הידע שהם תרמו, שיתפו והוסיפו. אנשים קיבלנו 10 נקודות אם הם יצרו מסמך חדש, ונקודה אחת עם הם הגיבו, סימנו Like או ערכו ותיקנו את המסמך.

בנוסף, בשיתוף ההנהלה הוחלט שמי שיצבור הכי הרבה נקודות יקבל במעמד המנכ"ל מתנה – פרס מהארגון.

וזה עבד מעולה! פתאום כולם רצו להיות חלק מהמשחק, פתאום כולם רצו להיות שותפים, לתרום ולהיות ראשונים בטבלה.

אנחנו לא המצאנו את הרעיון הזה, לקחנו אותו מעולם המשחקים ומקהילות מקצועיות אחרות. גם במשחקים ברשת אחד הדברים שמושך אנשים זה שהם מקבלים פרסים קטנים במשחק, צוברים כוכבים ועולים שלבים. גם בפורומים של קהילות מקצועיות זה עובד יפה.

לימים נודע לי שחברת Jive אימצה את ההבנה הזו הרבה לפנינו. במוצר הקהילות של Jive , כולם צוברים נקודות בהתאם לפעילות שלהם. הם אפילו הרחיקו לכת ובנו מודל בו יש גם אפשרות להגיד "תודה" למי שתרם, לתת יותר נקודות למשהו שנתן לך תשובה נכונה ועוד הרבה מאוד דברים שניתן לעשות עם הנקודות הללו.

הבנתי כבר מזמן שצבירת נקודות עושה משהו לאנשים, אבל רק בהרצאה המרתקת של קטרין אברסט, יועצת בכירה של Jive שהגיעה לביקור בישראל ונתנה הרצאת מליאה בכנס של משאבי אנוש, הבנתי באמת למה זה כל כך מצליח.

להפוך את הכל למשחק מעלה את המוטיבציה להשתתף

צפו בסרטון של כמה דקות בו קטרין מסבירה למה צבירת נקודות כל כך חשובה. בעיקר לדור הצעיר.

הרבה אנשים שמחפשים כל הזמן פידבק. אנחנו גדלים בעולם של משחקי מחשב ושל אפליקציות אשר נותנות פידבק אם הצלחנו או התקדמנו במשחק, באיזה שלב אנחנו בתהליך. בעולם הספורט יש הרבה מוצרים שסופרים צעדים, סופרים קלוריות, סופרים נקודות.

מחקרים הראו שכולם מחפשים את הפידבק הזה אבל בדור של המילניום זה חזק עוד יותר.

כשהדור הזה נכנס לשוק העבודה, הוא מצפה גם כן לקבל פידבק מידי מהמנהלים והעובדים האחרים. בחיים האמיתיים, אנחנו נוטים הרבה יותר להעביר ביקורת והרבה פחות לומר מילה טובה, לומר – איזה יופי אתה מתקדם וכמה את עושה טוב את עבודתך. בחיים האמתיים, מה שאנו עושים נתפס מהר מאוד כברור מאילו, כהתנהגות מובנת, ולא משהו שאנו צריכים לומר תודה כל פעם.

 

Kathryn Everest

Kathryn Everest

משוב על התוכן כסוג של משחק

אחד הדברים שלמדו ב- Jive הוא למשל שאנשי תקשורת פנים ארגונית רצו לדעת כמה אנשים קראו את ההודעות שלהם, כמה משתמשים בו, וב- Jive ניתן לקבל את המידע הזה, לא רק עבור מסרים של תקשורת פנים ארגונית אלה לגבי כל המסרים שאנו מפרסמים. אנו נותנים ויכולים מיד לקבל פידבק.

impact matrix

impact matrix

בנוסף, ב- Jive  אנשים מקבלים נקודות על הפעילות שלהם, ובכך מקבלים משוב, הכרה ופידבק מידי.

כאשר הופכים את תהליך שיתוף הידע, ניהול הידע, שיתוף בהצלחות ובניסיון למשחק שאתה צובר בו נקודות – פתאום כולם רוצים להיות חלק במשחק הזה.

צבירת הנקודות מייצרת שקיפות ארגונית, מייצרת מוטיבציה ויותר מכל נותנת למי שלוקח חלק במשחק תחושה של התקדמות, של הצלחה וזה בדיוק מאפשר לנו לעודד התנהגות שהיא ההתנהגות המומלצת שאנו רוצים לקדם בארגון.