דברי פתיחה:

בשנת 2016 פנו אלי כדי לכתוב פרק בספר בנושא "ניהול ידע בישראל". זאת הפעם השנייה שפונים אלי לכתוב פרק בסדרת הספרים הזאת, הבקשה החמיאה לי מאוד, ראיתי בה ההזדמנות להביא חדשנות וגישות חדשות לעולם ניהול הידע בישראל.

בפעם הקודמת, בשנת 2014 פרסמתי פרק בנושא רשתות חברתיות בארגונים. מטרת הפרק הייתה לחבר את תיאורית הרשתות החברתיות, תיאוריה סוציולוגית ידועה כבר משנות ה- 70, יחד עם המהפכה שהתרחשה בעולם הרשתות החברתיות בשנים האחרונות, ולבחון כיצד ניתן להתאים את השינויים הללו שמתרחשים בעולם הווירטואלי לתוך המציאות הארגונית.

הפעם, חשבתי שוב על החדשנות שמביא אתו האינטרנט – הסביבה הדיגיטלית הגלובלית שהפכה לשגרה בחיי היום יום, על שינויים בדרך שבו אנו מחפשים מידע וצורכים אותו. איך זה משפיע על פעולות בסיסיות ועל קבלת ההחלטות שלנו. איך העולם שלנו משתנה כל יום עם הרשתות החברתיות שרוויות בהמלצות ובעדכוני מידע מעמיתים, מכרים ואנשים ששמחים לשתף את דעתם. וגם, על הקלות של מציאת תשובה לכל שאלה בגוגל. יש כל כך הרבה מקומות בהם אנו רואים את חכמת ההמונים צומחת מהשטח, בטבעיות, וכולנו נהנים מהידע הרב שזמין לנו כל כך.

האם השינויים הללו מחלחלים גם לארגונים? האם תרבות הארגון משתנה בהתאם להרגלי צריכת הידע שלנו בחיים הפרטיים? איך עושים את התרגום הזה בין מה שעובד באינטרנט לבין הארגון שלנו?

אילו השאלות שיצאתי איתם בכתיבת מאמר זה. שזרתי בתוכו הסברים על עקרונות מרכזיים בחוכמת ההמון יחד עם סיפורים ודוגמאות איך ניתן באמת לייצר תהליכי שיתוף בידע וניסיון בארגונים. בסיום הפרק בחרתי לתת כמה נקודות וכלים שיעזרו לכם ליישם תהליכים כאלה בארגונים.

האינטרנט משנה יום יום אותנו ואת הדרך שבה אנו נמצאים בתקשורת עם הסביבה שלנו, תפקידי הצנוע בעולם בימים אילו, הוא לנסות לקחת את היופי הזה ולהתאים אותו לארגונים, לעזור לארגונים לאמץ מגמות אילו כדי לייצר ארגונים בהם התקשורת יותר זורמת, אנשים מוצאים את הידע שהם צריכים לעבודה שלהם בקלות ובפשטות – ממש כמו שקל לי למצוא מידע על כל נושא בגוגל.

מקווה שכשתסיימו את קריאת הפרק, תוכלו לקחת כמה דוגמאות מהדרך בה אתם עושים היום דברים בארגון, ולחשוב אחרת, איך ניתן לעשות את אותו דבר, אבל אחרת אצלכם בבית.

קריאה מהנה, אשמח לפיבדקים!

גלית גנאור

 

 הספר:

 KM2017- book

ניהול ידע בישראל 2017 בנושא שיתופיות

ספר שלישי בסדרה

בהוצאת פורום ניהול הידע בישראל 2017

ניתן לרכוש את הספר לאנשים פרטיים או ארגונים בפורמט קשיח או דיגיטלי דרך עמותת פורום ניהול הידע. מוזמנים לפנות אלי לפרטים נוספים.